آخرین اخبارافغانستانگزارش

مبینه خیر اندیش:

مالکان رسانه‌ها در کار مسلکی خبرنگاران مداخله می‌کنند


در کنار مشکلاتی که فراراه خبرنگاران در کشور قرار دارد و باعث آن می‌شود که اخبار و گزارش‌ها به طور مسلکی نشر نشود، یکی هم مداخله صاحبان رسانه‌های خصوصی در امور مسلکی مربوط به خبرنگاران است.
به گزارش خبرگزاری دید، مبینه خیراندیش مسئول دفتر نی در شمال کشور می‌گوید:در ضمن خشونت‌ها علیه خبرنگاران، حقوق مربوط به آنان نیز زیر پا شده است و آنان با مشکلاتی مانند عدم پرداخت معاشات در وقت معین، نداشتن مرخصی‌ امکان استفاده از امتیازهای قانونی مواجه هستند.
به گفته وی، طی تحقیقی که این دفتر انجام داده است، صاحبان رسانه‌ها در کار مسلکی بسیاری از خبرنگاران مداخله می‌کنند و مانع حرکت طبیعی نشر اخبار می‌شوند.
در همین حال بسیاری از خبرنگاران از نداشتن امنیت کاری در ارگان‌های خبری خصوصی شکایت کرده و می‌گویند،
رفتار مالکان رسانه‎ها با خبرنگاران به گونه‎ای است که باید منت آن‎ها کشیده شود.
یک خبرنگار در بلخ می‎گوید:«صاحب‎امتیازان رسانه‌ها طوری با خبرنگاران رفتار می‌کنند که گویی اگر معاش آنان نباشد ما دیگر درآمدی نداریم.»
این خبرنگار که نمی‎خواهد نامی از او برده شود افزود، یکی از آفت‎هایی که نمی‏گذارد کار رسانه‎ای، به ویژه رسانه‎های چاپی در افغانستان رونق بگیرد مداخله و دست‎اندازی مالکان رسانه‎ها در کار روزنامه‎نگاری است؛ چرا که مداخله در کار روزنامه‎نگاری، رسانه را از تعادل خارج می‎کند.
روز گذشته دفتر مرکزی نی در کابل نیز، با انتشار گزارش تحقیقی در مورد عدم مصئونیت کاری خبرنگاران در رسانه‎های خصوصی و عدم حقوق بازنشستگی این طیف جامعه از سوی نهادهای اطلاع‎رسانی خصوصی، از مداخله و دست‎اندازی صاحب‎امتیازهای رسانه‎های خصوصی در کار مسلکی خبرنگاران انتقاد کرده و گفته بود که دولت باید در این زمینه توجه ویژه داشته باشد.
در این گزارش نی آمده بود که عدم مصئونیت کاری خبرنگاران از بزرگترین چالش‎های فراراه کار رسانه‎ای در کشور است.
خواستیم نظر یکی از مسئولان رسانه‎ها و اطلاعات و فرهنگ را نیز داشته باشیم، ولی با وجود تلاش‎های مکرر کسی حاضر به گفت‎‏وگو در این مورد نشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا