آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

عطا محمد نور:

ما تلاش داریم به صلح برسیم، حکومت مخالف است

عطا محمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی، امروز سه شنبه (۱۴ حوت) در یک همایش مشورتی مردمی برای صلح و انتخابات که در بلخ برگزار شده بود، حکومت را متهم کرد به مخالفت با روند صلح و روحیه‌ای که برای صلح به وجود آمده است. آقای نور همچنان می‌گوید که حکومت خلاف مقررات اخلاقی در امور انتخاباتی مداخله و سوء استفاده می‌کند.

عطا محمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی، امروز سه شنبه (۱۴ حوت) در یک همایش مشورتی مردمی برای صلح و انتخابات که در بلخ برگزار شده بود، حکومت را متهم کرد به مخالفت با روند صلح و روحیه‌ای که برای صلح به وجود آمده است. آقای نور همچنان می‌گوید که حکومت خلاف مقررات اخلاقی در امور انتخاباتی مداخله و سوء استفاده می‌کند.


به گزارش خبرگزاری دید، عطا محمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی در این همایش گفت که« در قانون انتخابات به صراحت آمده است که انتخابات عادلانه. آیا این عادلانه است که یک معاون ریاست اجرایی را برکنار کند و دیگرش را نه. آیا این عادلانه است که معاون یک تکت از همین لحظه با قدرت در حکومت کار کند و ديگرش عزل شود.»
آقای نور: در تمام ولایات تلاش دارند تمام منابع عایداتی را به نفع یک تیم مصادره کنند. سفرایی که اندکی شایبه در باره تعلق شان به تیم دیگری باشد، برکنار می‌شود. اين سوء استفاده انتخاباتی است.
والی پیشین بلخ تصریح کرد: ما (قانونی صاحب اسماعیل خان و من ) با آن ها (غنی، عبدالله، دانش) نشستیم و در باره انتخابات گفتند که جلو عزل و نصب‌ها را می‌گیریم و به قوانین اخلاقی پایبند می‌مانیم اما متاسفانه همان روز وزیر حج و اوقاف برکنار شد.
تلفات نیروهای امنیتی و دفاعی
عطا محمد نور نسبت به تلفات نیروهای امنیتی نیز واکنش داشته و می‌گوید که تلفات آنان نه از توانایی طالبان که از ضعف مدیریت برخاسته است.
او گفت: رهبران حکومت به جای لاف زدن این که مراکز دشمن را در بیرون از کشور مورد حمله قرار می‌دهیم بهتر است از قرارگاه‌های خودشان و از شهرها محافظت کنند.
رییس اجرایی جمعیت در مورد روحیه مبارز نیروهای امنیتی افزود:« نیروهای امنیتی ما همیشه عاشقانه مبارزه کرده‌اند اما متاسفانه در اثر سوء مدیریت همواره با کشتار جمعی مواجه شده‌اند. این جای تاسف است که رییس جمهور می‌گوید ۴۵ هزار سرباز شهید شده‌اند. این نشانه بی‌کفایتی و نالیاقتی حکومت است.»
آقای نور تاکید کرد:آیا ما در برابر یک قدرت اتومی قرار داریم آیا درگیر جنگ با کدام کشور هستیم كه اين قدر تلفات می‌دهيم؟ تجهیزات ما قابل مقایسه با طالبان نیست. مشكل اصلی اين است كه حکومت انگیزه را در وجود نظامیان کشته است
به باور آقای نور، حکومت مستبد است؛ نمونه‌اش سرکوب «روشنایی» و «رستاخیز تغییر» است.
تبلیغات حکومتی
آقای نور در مورد تبلیغات بازسازی و اقتصادی حکومت نیز تماس داشته و گفت حکومت همواره می‌گوید که: ماکارهای ماندگاری کردیم مثل پروژه تاپی. نیم قدم عملی هم برداشته نشده. مردم هوشیار باشید و فریب تبلیغات حکومت را نخورید. از لاف زدن شان اين كه به يكی از كشورها گفته بودند ما خود کفاشدیم و ۶۰۰میگاوات برق به شما انتقال می دهیم. آن ها با تمسخر پرسيده بودند خودتان برق نداريد، چگونه به ما انتقال می‌دهيد.
به باور او، ایجاد ولایات تازه در هنگام انتخابات، بدون در نظر گرفتن معیارها، رشوت سياسی است كه غنی انجام می‌دهد.
او در مورد مذاکرات صلح نیز صحبت کرد: صلح یک پروسه و یک نیاز حیاتی مردم ما است. در جنگ هر قدر که مقدس باشد مردم خساره می‌بینند. ما تلاش داریم به صلح برسیم اما حکومت مخالف است. به حکومت گفتیم که ما در مذاکره را با شما باز می‌کنیم.
آقای نور در مورد اشتراک در نشست مسکو افزود: یک تیم قدرتمند رفتیم و قدرتمندانه از دستاوردهای ۱۸ سال اخیر دفاع کردیم. روی اعلامیه خیلی چانه زدیم. طالبان هم چانه زدند. خدا کند که طالبان دست از جنگ بکشند. استاد محقق همچنان و امیر اسماعیل خان و قانونی صاحب نيز جدی چانه زنی كردند. با همین جدیت بود که یک اعلامیه خوب منتشر کردیم. یکی از ماده‌های اعلامیه، حفظ و تقویت نهادهای دفاعی و ملکی است.
والی پیشین بلخ تصریح کرد: در نشست اول مسکو اعضای شورای صلح نتوانستند از منافع افغانستان دفاع کنند بل این طالبان بودند که استفاده بهینه نمودند.
آقای نور بر موارد زیر در صورت برنده شدن تیم انتخاباتی صلح و اعتدال و گنجانده شدن نظرات مردم تاکید کرد:ایجاد نخست‌وزیری، معاونیت سوم، شورای رهبران جهادی، پذیرفتن ولایات به حیث واحد بودجوی و نیمه انتخابی شدن والی‌ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا