آخرین اخباراسلایدشوافغانستانبرگزیده

مجاهد: نهاد های جهانی نباید در برابر قوانین اسلامی سخن بگویند

خبرگزاری دید: ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی طا-لبان گفته است که اجرای حدود شرعی بر بنیاد فیصله دادگاه انجام می‌شود و نهادهای جهانی نباید در برابر قوانین اسلامی سخن بگویند.

آقای مجاهد به طلوع نیوز گفته است:«تشویش بی‌جا است. تعزیراتی که تطبیق می‌شود بر اساس حکم محاکم می‌باشند و آن احکام شریعت اسلامی است که امارت اسلامی افغانستان مکلفیت دارد آن را بر جامعه تطبیق بکند. جامعه هم خواهان تعزیرات بالای مجرمین است.»

پیش از این هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان یا یوناما، سازمان عفو بین‌الملل و ریچارد بنت گزارش‌گر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای افغانستان از اجرای حکم تغزیری بالای ۶۳ نفر در ولایت سرپل انتقاد کرده بودند.

حکم اجرای حدود شرعی بالای ۶۳ تن روز سه‌شنبه هفته روان از سوی امارت اسلامی در ورزش‌گاه شهر سرپل اجرا شد.

یوناما این عمل را محکوم کرده و خواهان احترام به تعهدات بین‌المللی حقوق بشر در افغانستان شده است.

یوناما در این باره نوشته است: «۶۳ نفر روز گذشته در سرپل در محضر عام از سوی حکومت سرپرست افغانستان شلاق زده شدند. یوناما محکومیت تنبیه بدنی را تکرار می‌کند و خواهان حرمت گذاشتن به تعهدات بین‌المللی حقوق بشر است.»

جرمی لارنس سخن‌گوی دفتر کمیشنری عالی حقوق بشر سازمان ملل گفته است: «ما از مقام‌های حاکم می‌خواهیم تا برای کسانی که مجرم دانسته می‌شوند، روند محاکمه عادلانه و به‌ویژه دست‌رسی به وکالت قانونی را فراهم کنند.»

از سوی دیگر گزارش‌گر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل برای افغانستان نیز خواهان توقف مجازات بدنی از سوی امارت اسلامی شده است.

ریچارد بنت گفته است: «یک‌بار دیگر من شلاق زدن گسترده زنان، مردان و کودکان تحت عنوان جرایم اخلاقی در محضر عام در ولایت‌های سرپل و غور را محکوم می‌کنم. این موارد قوانین افغانستان را نقض می‌کند که مبنی بر عدم مجازات ظالمانه است. نیاز است تا سریعا این مجازات متوقف شود.»

قابل یاد آوری است که پیش ازاین نیز حکم‌های تعزیری در ولایت‌های پنجشیر، بامیان، لوگر، فراه، لغمان، غزنی، میدان وردک و جوزجان نیز از سوی طا-لبان اجرا شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا