آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

مجلس نمایندگان باید چه کند!

متاسفانه تجربه پارلمان دورهای گذشته نشان می‌دهد که این مجلس هیچ گاه به خوبی به وظایف خود عمل نکرده است و انتظار مردم را نتوانسته بر آورده نماید.

بُن‏بست پارلمان روز یکشنبه ( هشت سرطان) با انتخاب میررحمان رحمانی به عنوان رییس مجلس نمایندگان شکسته شد. انتخابات کرسی مجلس نمایندگان جنجالی شد و دو ماه نمایندگان مجلس درگیر این جنجال بودند. این کشکمش‌ها برای خیلی‌ها مایه یاس گردیده بود. شکست بُن‏بست مجلس نمایندگان می‌تواند یک گام به پیش تلقی شود. نمایندگان مجلس نزدیک به دو ماه وقت ضایع کردند. در انتخابات ریاست مجلس نمایندگان توزیع پول( رشوه) نیز مطرح شد. این موضوع به اعتبار مجلس آسیب زد. حالا که رییس انتخاب شده است، هر چه سریع تر باید هیئت اداری انتخاب شود و سپس کمیسیون‌های داخلی مجلس هم سر وسامان بگیرد. مجلس جدید در تمام اقدامات داخلی باید از تجارت پارلمان گذشته درست عبرت بگیرند. مردمی که در انتخابات پارلمانی ۲۸ و ۲۹ میزان پای صندوق رای رفتند و کسانی را به عنوان وکلای خود گزینش کردند، توقع ندارند که نمایندگان آنان هر روز باهم درگیر شوند.
متاسفانه تجربه پارلمان دورهای گذشته نشان می‌دهد که این مجلس هیچ گاه به خوبی به وظایف خود عمل نکرده است و انتظار مردم را نتوانسته بر آورده نماید. درگیری این ماه، افکار عمومی کشور را نسبت به عمل کرد مجلس کلی شاکی ساخت. پس از تعیین هیئت اداری و روسای کمیسیون‌های داخلی مجلس، پارلمان باید به عمده‌ترین وظایف خود رسیدگی کنند. یکی از مسئولیت‌های درشت مجلس نمایندگان نظارت از عملکرد حکومت است. چیزی که کمتر وجود داشته.
با این وجود، انتظار داریم که مجلس نمایندگان پس از تعیین هیئت اداری و روسای کمیسیون‌های داخلی، اندکی متوجه اوضاع بیرون از پارلمان شود. بدون شک نیاز است که پارلمان از پروسه صلح و انتخابات ریاست جمهوری نظارت کند. نمایندگان مردم در مجلس باید از آنان در تمام مسایل حکومتی نمایندگی کنند.

نویسنده

اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا