آخرین اخباراقتصاد و توسعهمنطقه

محصولات انگور شمال کشور به هند صادر می‌شود

مسوولان اتاق‌های تجارت و صنایع بلخ گفتند: به منظور فروش محصولات انگور ولایت‌های شمال در کشور هند بازار مناسبی پیدا کرده‌اند.
به گزارش خبرگزاری دید، نصیر احمد قاسمی، مدیرعامل اتاق‌های تجارت و صنایع بلخ گفت: هر سال میوه‌های افغانستان به پاکستان ویا هم از طریق این کشور صادر می‌شد‌ که دست‌اندازی اسلام‌آباد، باعث زیان بسیاری از تاجران می‌شد، ولی در ماه‌های اخیر تلاش برای بازاریابی محصولات داخلی در خارج از کشور صورت گرفت که زمینه صدور انگور به کشور هندوستان فراهم شده است.
وی افزود: سهولت‌های مرزی کشور هند، مساعدبودن زمینه فروش انگور به دلیل تفاوت فصلی افغانستان با این کشور، از دلایل بازاریابی بهتر برای این محصول به شمار می‌رود.
وی از تاجران خواست تا برای سال آینده، هندوستان را به جای پاکستان برای صادرات انگور کشور انتخاب کنند.
همایون مومند، کارمند نهاد بین‌المللی کار در سازمان ملل متحد گفت: نهاد آنان که در بخش زراعت فعالیت دارد، اخیراً بررسی‌هایی انجام داده که نشان می‌دهد ولسوالی فیروز و نخجیر ولایت سمنگان، دارای ظرفیت تولید ۱۳۵۰۰ تن انگور در یک دوره حاصل‌دهی می‌باشد.
وی افزود: حاصلات انگور این منطقه از نوع طایفی می‌باشد که در هندوستان فروش خوبی دارد.
لیاقت‌علی اخلاقی، کارمند بخش مشاوره زراعتی موسسه«طنین» گفت: اکثر مناطق شمالی کشور باغ‌های مختلف میوه، به خصوص تاکستان‌های فروان انگور دارد. در آینده سروی روی دیگر مناطق نیز شروع خواهد شد.
انگور یکی از محصولات مهم تولیدی در شمال افغانستان به شمار می‌رود و نبود بازار فروش خارجی سبب می‌شود تا اکثر حاصلات انگور، یا در بازار داخلی به قیمت ارزان فروخته شود ویا هم به کشور پاکستان صادر شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا