آخرین اخبارافغانستانسیاست

محقق در ادعایی تازه، نیروهای طا-لبان را به قتل غیر نظامیان در بلخاب متهم کرد

خبرگزاری دید: محمد محقق اخیراً ادعا کرده که نیروهای طا-لبان در ولسوالی بلخاب ولایت سرپل دست به قتل عام غیر نظامیان زده است.

محقق در ادعایی تازه

محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان شامگاه روز یک‌شنبه (۵ سرطان) در پیامی که در صفحه فیسبوک خود نشر کرده، گفته است که ساکنان بلخاب «به جرم عدالت‌خواهى از زمين‌وهوا توسط جنگجويان طا-لبان با سلاح‌هاى اهدايى امريكا مورد هجوم قرار گرفتند».
محقق افزوده است که تلاش‌ها برای جلوگیری از جنگ در بلخاب نتیجه نداده و «ظاهراً طا-لبان از قبل تصميم سركوب ساکنان بلخاب را داشته‌اند».
او اضافه کرده است که طا-لبان با حدود هشت هزار نیرو طی چهار روز اخیر، توانسته مرکز ولسوالی بلخاب و هشت روستای خالی از سکنه را تصرف و «جمع زيادى از مردم بی‌دفاع را قتل‌عام كنند».
محقق در ادامه هویت قربانیان دو مورد تیرباران غیرنظامیان در بلخاب را نیز منتشر کرده است.
به گفته‌ او، در یک مورد سه عضوی یک خانواده در روستای «تخشار و دهنه ترخوج» تیرباران شده‌اند. محقق مدعی شده که طا-لبان این سه نفر را با دست‌هاى بسته در مقابل حويلى‌شان به رگ‌بار بسته‌اند.
در مورد دیگر به گفته‌ محقق، در روز دوم جنگ در منطقه‌ «جه ميرک» در دامنه‌ی قُم‌كوتل، نيروهاى طا-لبان دو چوپان و سه کشاورز را تيرباران كرده‌اند. او گفته است که اخبار ناگوار ديگر هم است كه تاهنوز گزارش دقيق آن در دسترس نيست.
محقق در اخیر از سازمان ملل و مجامع بين‌المللى و حقوق‌بشرى خواسته است كه با وارد‌كردن فشار بر طا-لبان، جلو قتل‌عام ساکنان بلخاب و ساير مناطق هزاره‌نشین را بگيرند.
او تأکید کرده است که بايد نيروهاى طا-لبان هرچه عاجل بلخاب را ترک كنند.
طا-لبان اخیراً حملات سنگینی را علیه نیروهای مولوی مهدی در بلخاب انجام داده‌اند.
مولوی مهدی، تنها فرمانده‌ی هزاره‌تبار طا-لبان بود که طی ماه‌های اخیر با این گروه دچار اختلاف شد و به ولسوالی بلخاب سرپل رفت.
وزارت دفاع طالبان اکنون می‌گوید که عملیات این گروه علیه «بغاوت‌گران» در بلخاب به پایان رسیده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا