افغانستانتحلیلسیاست

محقق: ما پشتيبانى همه اقوام را داریم


در پی برچسپ‌هایی که از سوی هواداران ارگ به رهبران ائتلاف نجات مبنی بر تلاش ائتلاف برای سقوط حکومت وحدت ملی و کودتا علیه ارگ زده شده است، محمد محقق یکی از سه چهره تشکیل دهنده «ائتلاف نجات» واکنش نشان داده و در صفحه فیسبوکش نوشته است که ائتلاف در پی سقوط حکومت نه، بلکه در تلاش آوردن اصلاحات موثر در نهاد قدرت است.
محمد محقق به گونه صریح بیان کرده است که شماری از طرفداران افراطی ارگ به این ائتلاف برچسپ قومی و سمتی بودن را زده‌اند در حالی‌که این ائتلاف یک حرکت ملی است و حمایت تمام اقوام، سمت‌ها و زون‌های کشور را با خود دارد.
سخنان آقای محقق نشان‌دهنده این است که این حرکت یک حرکت سراسری و ملی بوده و به راستی حمایت گسترده مردم را به همراه دارد.
عطا محمد نور، عبدالرشید دوستم و محمد محقق از چهره‌های پرنفوذ سیاسی در سطح افغانستان هستند و بدون شک ائتلاف این سه چهره می‌تواند معادلات سیاسی را در افغانستان به گونه‌ای دیگر رقم بزند.
با این حساب، گفته‌های آقای محقق بیجا نیست که از حمایت تمام اقوام و زون های کشور دم می‌زند.
از سوی دیگر، شماری از حلقات نزدیک به ارگ برای رهبران ائتلاف توصیه شده که اگر می‌خواهند اپوزیسیون سیاسی تشکیل بدهند باید از قدرت کنار رفته و در برابر حکومت مبارزه سیاسی کنند.
در برابر این توصیه نیز معاون ریاست اجرائیه واکنش نشان داده و گفته است که رهبران ائتلاف با عطوفت و مهربانی کسی در قدرت شریک نشده‌اند که حالا با توصیه از آن کنار بروند.
او گفته است که رهبران ائتلاف بیش از ۴ ملیون رای پاک از میان کل آرای داده شده در انتخابات ریاست جمهوری را با خود دارند و کسی توان آن را ندارد که آن‌ها را از قدرت کنار بزند.
به نظر می‌رسد رهبران ائتلاف با یک حرکت حساب شده و واضح سیاسی دست به تشکیل ائتلاف زده‌اند و اکنون نیز با اتکا به پشتیبانی مردم و نفوذ گسترده خودشان حرف زده و وارد مبارزه سیاسی برای اصلاحات در نهاد قدرت می‌شوند.
تشکیل ائتلاف و حرکت برای اصلاح نظام ضرورتی بود که باید پیش‌تر از این شکل می‌گرفت و در برابرسیاست‌های استبدادی ارگ می‌ایستاد.
از سخنان آقای محقق همچنان بر می‌آید که این حرکت یک حرکت مقطعی نبوده، برعکس جریان نیرومندی با پشتیبانی گسترده مردم است.
با توجه به موارد ذکر شده در بالا موضع‌گیری‌های هواداران ارگ و برچسپ‌هایی که به ائتلاف نجات از سوی آن‌ها زده می‌شود، کاملاً طبیعی است.
این‌همه در حالی‌ست که سران ائتلاف بر گسترش فعالیت‌های شان در کابل و سراسر کشور تاکید کرده و اعلام داشته‌اند که در پی براندازی نظام و حکومت نیست، اما قصد اصلاحات و بهبود وضعیت را دارد.
امید نکونام – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا