آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

مخالفت سازمان ملل با اخراج اجباری مهاجران افغانستانی از سوی پاکستان

خبرگزاری دید: پس از آن‌که مقامات پاکستان اعلان کردند بیش از ١ میلیون مهاجر غیرقانونی را طی یک ماه بازداشت و اخراج می‌کنند، سازمان ملل متحد با این اقدام مخالفت کرد.

سازمان ملل متحد روز گذشته با ضرب الاجل تعیین شده از سوی پاکستان برای اخراج بیش از یک میلیون «مهاجران غیرقانونی افغانستانی» مخالفت کرده و گفته است: بازگشت باید داوطلبانه و بدون هیچ فشاری باشد.

قیصر خان افریدی سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) گفته است: هر گونه بازگشت پناهجو باید داوطلبانه و بدون هیچ گونه فشاری برای تضمین حمایت از کسانی باشد که به دنبال امنیت هستند.

پاکستان روز گذشته به تمام «مهاجران غیرقانونی» مهلت یک ماهه داد تا اول نوامبر این کشور را ترک کنند.

افریدی افزوده است: ما گزارش‌های نگران‌کننده مطبوعاتی را در مورد طرح اخراج افغانستانی‌های غیرقانونی دیده‌ایم و از شرکای دولتی خود شفاف‌سازی می‌کنیم.

او از اسلام‌آباد خواست که «بیش از ۴۰ سال است که سخاوت‌مندانه از پناهندگان پذیرایی کرده است» میکانیزمی را ایجاد کند تا اطمینان حاصل شود که افغان‌های دارای حمایت بین‌المللی اخراج نمی‌شوند.

او ادامه داده است: ما همچنین باید در نظر داشته باشیم که کسانی که از آزار و شکنجه فرار می‌کنند، اغلب مدارک لازم و مجوز سفر را ندارند.

او گفته که کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل آماده حمایت از پاکستان در توسعه میکانیزمی برای مدیریت و ثبت افراد نیازمند حمایت بین‌المللی در قلمرو این کشور و پاسخ به «آسیب پذیری‌های خاص» است.

بر اساس آخرین آمار سازمان ملل متحد، حدود ۱٫۳ میلیون افغانستانی از وضعیت پناهندگان ثبت شده برخوردار هستند، در حالی که ۸۸۰ هزار نفر دیگر از وضعیت قانونی اقامت در پاکستان برخوردارند.

بر اساس آمارهای پولیس، حداقل ۷۰۰ افغانستانی از اوایل سپتمبر تنها در کراچی و صدها نفر دیگر در شهرهای دیگر تا کنون بازداشت شده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا