آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعه

کارشناسان:

مدیریت بهتر منابع آبی در رشد اقتصادی کشور اثر مثبت می‌گذارد

خبرگزاری دید: شماری از متخصصان و کارشناسان آب می‌گویند که اگر منابع آبی افغانستان به خوبی مدیریت شود، می‌تواند در رشد اقتصادی کشور بسیار مفید باشد.

خبرگزاری دید: شماری از متخصصان و کارشناسان آب می‌گویند که اگر منابع آبی افغانستان به خوبی مدیریت شود، می‌تواند در رشد اقتصادی کشور بسیار مفید باشد.
بهیر زلاند استاد دانشگاه و کارشناس حوزه آبی روز پنجشنبه (۵ حوت) در کنفرانس علمی- تخصصی مدیریت آب گفت: مدیریت درست منابع آبی افغانستان می‌تواند در رشد اقتصادی کشور بسیار مهم و حیاتی باشد.
آقای زلاند افزود که با این که در کشور برخی از مناطق با کمبود آب شیرین مواجه هستند منابع آب شیرین در سراسر کشور در کاهش است که این می‌تواند در آینده به یک بحران جدی مبدل شود.
وی افزود: از آنجایی که افغانستان یک کشور زراعتی است باید از منابع آبی به گونه درست مدیریت صورت بگیرد تا بخش سکتور خصوصی و دولت بتواند مشترکاً برای رشد اقتصاد کشور کار کنند.
همچنان فرید حنیف استاد دانشگاه در صحبت به خبرگزاری دید گفت: افغانستان باید از منابع آبی خود استفاده درست بکند و جوامع می‌تواند آب را در بدل کالاهای مورد ضرورت شان مبادله کنند.
آقای حنیف افزود که از آب افغانستان باید در سیستم داد و ستد استفاده شود و هر کشوری که از آب افغانستان استفاده می‌کند باید در بدل آن چیزی به افغانستان بدهد وگرنه آب کشور به هدر می‌رود.
حمیدالله ترابی یکی دیگر از کارشناسان آب در این نشست گفت که افغانستان از منابع آب شیرین برخوردار است، اما بنابر عدم مدیریت این منابع و ۴۰ سال جنگ دو بند بزرگ کمال خان و سلما ساخته شد که افغانستان تاکنون نتوانسته استفاده بهینه را از آن داشته باشد.
آقای ترابی افزود که مشکل حق‌آبه با کشورهای همسایه به گونه شفاف حل شود و دولت افغانستان باید مدیریت منابع آبی را در دست بگیرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا