آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاستمنطقه

مذاکرات اصلی میان طالبان و امریکایی‌ها امروز آغاز شد

گروه طالبان در یک اعلامیه خبری، گفته است که مذاکرات صلی میان این گروه و هیئت امریکایی، امروز سه شنبه ( ۷ حوت) در دوحه پایتخت قطر آغاز شده است.

گروه طالبان در یک اعلامیه خبری، گفته است که مذاکرات صلی میان این گروه و هیئت امریکایی، امروز سه شنبه ( ۷ حوت) در دوحه پایتخت قطر آغاز شده است.
ذبیح‌الله مجاهد که خود را سخنگوی طالبان معرفی می‌کند با نشر این اعلامیه گفته که روز گذشته مذاکرات مقدماتی با حضور ملا برادر معاون تحریک طالبان در امور سیاسی آغاز شده بود.
سخنگوی طالبان افزوده که ریاست تیم مذاکره کننده طالبان را کماکان عباس ستانکزی به دوش داشته و در صورت لزوم از ملا برادر دستور خواهد گرفت.
پیش از این زلمی خلیلزاد گفته بود که هیئت طالبان در برخی مسایل صلاحیت نداشته و برای کسب دستور مذاکرات را به دور بعدی موکول کردند.
در اعلامیه طالبان آمده است:« ملا برادر آخوند به دعوت رسمی وزارت خارجه قطر و توسط یک هواپیمای خصوصی فرستاده شده توسط آن کشور مورخ ۲۴ فبروری به قطر رسید و از سوی وزارت خارجه قطر و اعضای دفتر سیاسی امارت اسلامی صمیمانه استقبال شد.»
هرچند مذاکرات روز گذشته آغاز شد، ولی ذبیح مجاهد تاکید کرده: نشست اصلی بین طالبان و امریکایی‌ها امروز در دوحه آغاز و طرفین روی موضوعات مشخص شده بحث خواهند کرد.
سخنگوی طالبان گفته که امروز بر روی دو موضوع بحث خواهد شد. خروج نظامیان امریکایی از افغانستان است و این که از خاک افغانستان خطری امریکا را تهدید نمی‌کند.
برخی آگاهان سیاسی به این باور هستند که ملا برادر از سوی رهبری طالبان با اختیارات بیشتری در مذاکرات اشتراک کرده و انتظار می‌رود که روی مسایل مهم توافق صورت بگیرد.
این آگاهان همچنان ابراز امید واری می‌کنند که در کنار توافق بر سر خروج نظامیان امریکایی، زمینه گفت‌وگوهای بین‌الافغانی نیز فراهم شود.
جاوید کوهستانی آگاه مسایل سیاسی در صفحه‌اش نگاشته است:«گفت‌وگوهای جدی امروز آغاز شده نزدیک به سی نفر هیئت طالبان در نشست حضور دارند و بحث اساسی جدول زمانی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان است.»
آقای کوهستانی افزوده که این دور مذاکرات میان طالبان و امریکایی‌ها « اهمیت ویژه» دارد.
با این حال، گروه طالبان حکومت افغانستان را به رسمیت نشناخته و حاضر به مذاکره با آن نیست. هرچند کابل همواره یگانه راه رسیدن به صلح را انجام گفت‌وگوهای بین‌الافغانی دانسته است.
سیاسیونی که در نشست مسکو با طالبان گفت‌وگو کردند نیز، امیدوار هستند که ادامه گفت‌وگو میان طالبان و امریکایی‌ها و همچنان طالبان و سیاسیون مطرح کشور بتواند زمینه گفت‌وگوی طالبان و حکومت را فراهم کند.
مهمترین مسایل مورد اختلاف میان طالبان و نظام سیاسی حاکم در کشور، قانون اساسی، عدم رسمیت دولت در نزد طالبان، حقوق بشر، حقوق زنان و آزادی رسانه‌ها است.
شب گذشته عطا محمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی نیز در یک گفت‌وگوی ویژه گفت که طالبان خواستار اشتراک در قدرت هستند نه تسلیم شدن.
گفتنی است که گفت‌وگوی طالبان و امریکایی‌ها در قطر انتظارات زیادی خلق کرده و افکار عمومی کشور منتظر برایند این فرایند است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا