آخرین اخبارافغانستانسیاست

مرکز امنیت جدید امریکا: برای کمک به افغانستان با مخالفان سیاسی طا-لبان تعامل شود

خبرگزاری دید: ریچارد فونتین و لیزا کورتیس مدیران ارشد مرکز امنیت جدید امریکا در مطلبی خواستار تعامل واشنگتن با مخالفان سیاسی طا-لبان و ایجاد دفتر برای آن‌ها در کشور سومی شدند.

ریچارد فونتین مدیر اجرایی مرکز امنیت جدید امریکا (CNAS) و لیزا کورتیس مدیر برنامه امنیتی هند و اقیانوس آرام در مطلبی در فارین پالیسی نوشته‌اند که حکومت طا-لبان دایمی نیست و باید برای کمک به افغانستان با مخالفان سیاسی آن‌ها وارد تعامل شد.

نویسندگان این مطلب تاکید کرده‌اند که واشنگتن نباید به سادگی حکومت اجباری طا-لبان را به‌عنوان یک واقعیت نامعلوم و یا تأسف‌بار بپذیرد و باید برای حکومت جایگزین از همین حالا تلاش شود.

آن‌ها افزودند که امریکا باید توافق دوحه را کنار بگذارد و از ایجاد دفتر سیاسی برای مخالفان طا-لبان در کشور سومی حمایت کند.

در این مطلب آمده است، در حالی که تعدادی از اعضای اپوزیسیون سیاسی به صورت انفرادی با رهبران طا-لبان در تماس اند، یک دفتر رسمی به این بحث‌ها اهمیت بیشتری می‌دهد و روند مذاکرات گسترده‌تر به رهبری افغان‌ها را تشویق می‌کند.

ریچارد فونتین و همکارش پیشنهاد کرده است که امریکا باید سفارت افغانستان در واشنگتن را بازگشایی کند و به سفیر قبلی آن اجازه فعالیت بدهد.

در این مطلب بیان شده که همه گروه‌های مخالف طا-لبان از جامعه جهانی می‌خواهند که به سادگی از افغانستان دست نکشد.

در این مقاله با اشاره به نقض حقوق زنان، رشد داعش و رابطه طا-لبان با القاعده، نگاشته شده که اکنون توانایی جامعه بین‌المللی برای تغییر واقعیت‌های تازه افغانستان بسیار محدود شده است.

این در حالی است که امریکا با امضای توافقنامه دوحه از افغانستان بدون قید و شرط خارج شد و حکومت اشرف غنی نیز با فرار او نتوانست دوام بیاورد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا