آخرین اخباراجتماعافغانستانسیاستگزارش

دانشجویان و شهروندان معترض:

مسئولان درجه یک امنیتی باید استیضاح شوند/ گفت‌وگوهای صلح دوحه متوقف شود

یک روز پس از حمله خونین بر دانشگاه کابل که در پی آن ۲۲ تن جان باخته و ۲۷ دیگر مجروح شد، جمعی از شهروندان کابل و دانشجویان در کابل، بلخ و هلمند گردهم آمده و برای کشتار دسته‌جمعی دانشجویان دادخواهی کردند.

به گزارش خبرگزای دید، معترضان در کابل که شامل دانشجویان و شهروندان کابل بودند، امروز سه‌شنبه (۱۳ عقرب) مقابل درب شمالی دانشگاه کابل تجمع اعتراضی کردند.
معترضان با شعارهایی همانند«ما را نکشید، گلوله کم می‌آورید، ما زیاد هستیم»، «برای چه کشته می‌شویم، جواب دهید!» خواستار تأمین امنیت نهادهای علمی و آموزشی شدند.
همچنان شماری از دانشجویان خواستار اعدام عاملان کشتار دانشجویان شدند، در بنر معترضان آمده است: عاملین ترور دانشجویان باید اعدام شوند.
معترضان خواستار توقف گفت‌وگوهای صلح استند. در قطع‌نامه‌ای که از سوی این معترضان خوانده شد، آمده است: از دولت جمهوری اسلامی افغانستان و رهبری شورای عالی مصالحه ملی خواستار توقف گفت‌وگوهای صلح دوحه استیم.
در این قطع‌نامه از سازمان ملل و دیگر سازمان‌های بین‌المللی خواسته شده است که طالبان و هم‌پیمانان‌شان را در لیست گروه‌های تروریستی و سیاه سازمان ملل قرار دهند.
معترضان خواستار استیضاح مسئولان درجه یک امنیتی به مجلس نمایدگان شدند، در قطع‌نامه آمده است: از شورای ملی افغانستان خواستاریم تا هرچه زودتر مسئولان درجه یک امنیتی سکتورهای امنیتی هریک وزیر دفاع ملی، وزیر امور داخله و رییس امنیت ملی را جهت پاسخگویی به مجلس فراخوانند.
همچنان در بخشی از قطع‌نامه معترضان آمده است: از دولت ایالات متحده امریکا خواستار وضاحت جدی در پیوند به جزئیات توافق‌نامه سیاسی صلح امریکا و گروه تروریستی طالبان استیم؛ چون مردم افغانستان حق دارند بفهمند کی‌ها با سرنوشت‌شان چه بازی‌هایی را انجام داده‌اند.
دانشجویان معترض از دولت افغانستان نیز خواستند که هیئت مذاکره‌کننده را از دوحه فراخوانده و برای انتقام‌گیری از گروه طالبان، تمام نیروهای امنیتی و دفاعی را از حالت دفاع فعال به حالت تهاجمی تغییر موضع بدهد.
همزمان با این، شماری از دانشجویان دانشگاه بلخ نیز حمله‌ تروریستی روز گذشته بر دانشگاه کابل را «وحشیانه» خوانده و آن‌ را محکوم کردند. در هلمند نیز شماری از ساکنان این ولایت حمله بر دانشگاه کابل را محکوم کرده‌اند.
سه مهاجم مسلح روز گذشته بر دانشگاه کابل حمله کردند. بر بنیاد آمار وزارت صحت عامه کشور در این حمله ۲۲ تن کشته و ۲۷ تن دیگر مجروح گردیدند. بیشتر این جان‌باختگان و زخمیان دانشجویان بودند.
ظاهراً مسئولیت این حمله را گروه تروریستی داعش به دوش گرفت. اما، حکومت افغانستان این حمله را کار گروه طالبان خوانده است. معاون نخست ریاست جمهوری گفت: حمله بر دانشگاه کابل شباهت «صددرصدی» با عمل‌کرد گروه «فاتح زواک»، طالبان دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا