آخرین اخبارجهانسیاست

مسکو، تهران و دمشق با اختیارات جدید سازمان منع اسلحه کیمیایی مخالفت کردند

درنشست اضطراری سازمان منع اسلحه کیمیایی، ایران، روسیه و سوریه از کشورهایی بودند که به اختیارات جدید سازمان رای منفی دادند
این سه کشور با اختیارات جدید سازمان منع سلاح‌های کیمیایی برای تشخیص و اعلام عاملان کاربرد این تسلیحات مخالفت کرده‌اند.
امروز سرگئی رایباکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه، گفت که دولت این کشور اختیارات جدید سازمان منع سلاح‌های کیمیایی – OPCW – در زمینه رسیدگی و تشخیص مقصر در استفاده از این نوع تسلیحات را به رسمیت نمی‌شناسد و خود را مقید به تبعیت از آن نمی‌داند.
به گفته منابع خبری روسیه، آقای رایباکوف گفته است که با دادن اختیارات جدید به این سازمان، ماهیت معاهده منع تسلیحات کیمیایی دچار ابهام شده و ما نسبت به آنچه که روی داده به شدت نگران هستیم.
کشورهای عضو سازمان منع سلاح‌های کیمیایی در نشست عمومی این سازمان طرحی را تصویب کردند که براساس آن، این نهاد بین‌المللی علاوه بر مسئولیت بررسی موارد کاربرد اسلحه کیمیایی، در مورد عوامل استفاده از این تسلیحات نیز تحقیق و مرتکبان چنین اقدامی را تشخیص دهد و اعلام کند.
ایران، روسیه و سوریه از کشورهایی بودند که به این پیشنهاد رای مخالف دادند. به خصوص نمایندگان روسیه و سوریه این پیشنهاد را به شدت محکوم کردند و سفیر روسیه در لاهه، مقر این سازمان، گفت که تصویب اختیارات جدید به معنی آن است که سازمان منع اسلحه‌های کیمیایی مانند کشتی تایتانیک در شرف غرق شدن است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا