آخرین اخبارافغانستانجهانخبر های مهمدولت فراگیرسیاست

مقام ایرانی: تاریخ افغانستان گواه است که حاکمیت یک قوم سبب درگیری شده است

خبرگزاری دید: سید رسول موسوی دستیار وزیر خارجه ایران می‌گوید که تجربه تاریخی افغانستان نشان داده که یک قوم به تنهایی نتوانسته است امنیت را برای همه اتباع آن کشور ایجاد کند و به همین دلیل درگیری‌های مختلف رُخ داده است

موسوی در گفت‌و‌گو با جام جم آنلاین گفت: «علت این‌که همسایگان افغانستان، منطقه و جامعه جهانی بر مسئله دولت فراگیر تاکید می‌کنند این است که تجربه تاریخی افغانستان نشان داده یک قومیت به تنهایی نتوانسته است امنیت را به صورت مفید برای همه اتباع آن کشور ایجاد کند و به همین دلیل درگیری‌های مختلف رُخ داده است».

دستیار وزیر خارجه ایران در‌ خصوص نشست فارمت مسکو که قرار است فردا (جمعه۷ میزان) در کازان روسیه برگزار شود، افزوده که در این نشست عمدتاً بررسی تحولات افغانستان و «تلاشی برای جلب توجه کشور‌های منطقه و جهان به تحولات افغانستان می‌باشد».

نام‌برده در پیوند به عدم به رسمیت‌شناسی طا-لبان از سوی کشورش اضافه کرده است که تاکنون شرایط به‌ رسمیت‌شناسی از سوی این گروه محقق نشده است.

به گفته‌ آقای موسوی، تشکیل دولت فراگیر از سوی طا-لبان، عمل به تعهدات و قرارداد‌ها، سلسله تعهداتی در ارتباط با امنیت متقابل یا آینده اتباع افغانستان‌، می‌تواند از جمله شاخص‌های جمهوری اسلامی ایران برای به رسمیت شناختن طا-لبان باشد.

این مقام وزارت خارجه ایران علاوه کرده است: «این تجربه ثابت کرده است که همه بر ضرورت تشکیل دولت فراگیر برای امنیت و توسعه پایدار افغانستان تأکید می‌کنند بنابراین مسئله دولت فراگیر نه مسئله کشور‌ها بلکه به‌عنوان یک نگاه خیراندیشانه برای مردم این کشور به‌عنوان راهی در افغانستان برای ایجاد صلح و ثبات مطرح می‌شود».

آقای موسوی هم‌چنین با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران هم به این نوع نشست‌ها علاقمند است و دومین نشست وزرای خارجه در تهران برگزار شد، گفت: «ایران همیشه اعلام آمادگی کرده است که اگر هر کدام از کشورهای همسایه افغانستان در نوبت خود امکان برگزاری آن را نداشتند جمهوری اسلامی ایران آماده برگزاری این‌ نوع نشست‌ها است».

دستیار وزیر خارجه ایران در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر افزایش پناه‌جویان افغانستان در ایران و نگرانی شماری از شهروندان این کشور گفت: «افغانستانی‌های در ایران ، مهمانانی هستند که به جهت شرایط داخل افغانستان به کشور ما آمده‌اند و ما هم به دلایل انسانی و این‌که برادر و خواهر دینی هستیم و آن‌ها نیز مشکل‌های دارند به نوعی پذیرایشان هستیم و پذیرفته‌ایم که آنها موقتاً به ایران بیایند؛ اما اینکه این‌ها حتماً با فراهم شدن شرایط مناسب در داخل افغانستان به کشورشان باز خواهند گشت موضوع دیگری است».

با گذشت دوسال از تسلط طا-لبان بر افغانستان، این گروه تاکنون به خواست کشور‌های منطقه و جامعه جهانی مبنی بر تشکیل حکومت فراگیر تن نداده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا