آخرین اخبارافغانستانجهانمنطقه

مقام سابق آمریکا: برای واشنگتن پایبندی طا-لبان به توافق دوحه اهمیتی نداشت

خبرگزاری دید: مشاور سابق وزارت خارجه امریکا در جلسه شهادت در کمیته روابط خارجی کانگرس برای تصمیم‌گیرندگان در واشنگتن، پایبندی طا-لبان به توافقنامه دوحه را «بی‌اهمیت» دانست و گفت برای مقامات امریکا میزان خطر حضور نظامی آمریکا در افغانستان مهم بود.

کمیته روابط خارجی کانگرس روز چهارشنبه، پنجم ثور، بخش چهارم متن تفصیلی شهادت سه مقام سابق ایالات متحده را منتشر کرد که در روند خروج از افغانستان دخیل بودند.

ند پرایس سخنگوی پیشین انتونی بلینکن اضافه داشت که در زمان ماموریت خود هیچ توضیح رسمی درباره پایبندی طا-لبان به توافقنامه دوحه را دریافت نکرده است.

پرایس می گوید که اینکه چرا با وجود عدم پایبندی طا-لبان به تعهدات دوحه، جو بایدن سیاست کاهش حضور نظامی امریکا در افغانستان را به «صفر» رساند، دلیلش این بود که مشروط بودن این تعهدات «از جهاتی بی‌اهمیت بود.»

ند پرایس همچنین گفت که یک روز قبل از سقوط کابل در آگست ۲۰۲۱، برنامه وزارت خارجه امریکا این بود که حضور دیپلوماتیک خود در کابل را حفظ کند.

در این مرحله، این کمیته جزئیات جلسات شهادت‌دهی ند پرایس، کارول پرز، مدیرکل سابق خدمات خارجی وزارت خارجه امریکا و سوزی جورج، از مقام‌های دیگر این وزارتخانه در زمان خروج ایالات متحده از افغانستان را نشر کرده است.

آقای پرایس درباره نگرانی‌ها در خصوص حمایت طا-لبان از گروه‌های تروریستی گفت که این گروه دست‌کم تا سال ۲۰۲۲ به میزبانی از القا/عده ادامه داده است.

کمیته روابط خارجی کانگرس درباره خروج «فاجعه‌بار» امریکا از افغانستان تحقیق می‌کند و طی این روند، جلسات استماع شهادت‌ شماری از مقام‌های سابق دخیل در پروسه خروج را برگزار کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا