آخرین اخبارجهانسیاست

مقام سابق سی‌آی‌ای: امریکا به «حضور رسمی» در افغانستان نیاز دارد

خبرگزاری دید: یک مقام سابق سی‌آی‌ای گفته که ایالات متحده باید در افغانستان حضور رسمی و با رهبری طا-لبان تعامل داشته باشد.

داگلاس لندن مقام سابق سیا روز گذشته در انستیتوت خاورمیانه، اندیشکده مستقر در واشنگتن که در مورد سیاست ایالات متحده در قبال افغانستان صحبت می‌کرد، گفته که ایالات متحده باید با رهبری طا-لبان در مورد موضوعاتی مانند مبارزه با تروریزم و مبارزه با داعش گفت‌وگو کند.

لندن در جریان سخنرانی خود گفته است: به عنوان یک متخصص اطلاعاتی یا یک متخصص اطلاعاتی سابق، مایلم که ایالات متحده حضور رسمی در میدان داشته باشد، نه فقط در کابل، بلکه به ویژه در قندهار، جایی که تصمیمات رهبری در آن گرفته می‌شود.

وی افزوده است: واشنگتن در کاخ سفید [درباره] آنسوی افق صحبت می‌کند. آنسوی افق چیزی به شما می‌دهد، از نظر اطلاعاتی تا حد زیادی دور از دسترس است. اما مانند حضور در زمین نیست، حضور رسمی در زمین.

قابلیت‌های آنسوی افق به استفاده از حملات هواپیماهای بدون سرنشین و نظارت هوایی اشاره دارد و دولت بایدن از زمان خروج ایالات متحده از افغانستان از آن به عنوان ستون کلیدی ضد جاسوسی ایالات متحده یاد کرده است.

لندن که قبلاً به عنوان رییس مبارزه با تروریزم سیا در جنوب و جنوب غرب آسیا خدمت کرده است، گفت که حضور فیزیکی در افغانستان ممکن است تنها با به رسمیت شناختن طا-لبان امکان‌پذیر باشد، زیرا به گفته او «با کاری که آن‌ها انجام می‌دهند، مطابقت نمی‌کند».

او گفته است: طا-لبان یکدست نیستند… آن‌ها منافع متفاوتی دارند و می‌توان بر آن‌ها تاثیر گذاشت و آن‌ها را تشویق کرد. اما برای داشتن مایه‌ای برای انجام این کار، شما نیاز به تعامل دارید.

ایالات متحده در اگست ۲۰۲۱ از افغانستان خارج شد و به حضور نظامی دو دهه در این کشور پایان داد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا