آخرین اخبارافغانستانسیاست

مقام های استخباراتی امریکا و طا-لبان حضوری ملاقات کردند

خبرگزاری دید: پس از کشته شدن رهبر القاعده در کابل، مقامات استخباراتی امریکا و طا-لبان حضوری دیدار و در مورد موضوعات مورد علاقه تبادل نظر کردند.


به نقل از سی‌ان‌ان، دو مقام امریکایی که از این دیدار آگاهی دارند گفته‌اند که مقامات ارشد دولت بایدن روز شنبه برای اولین بار پس از کشته شدن ایمن الظواهری رهبر القاعده شخصاً با طا-لبان ملاقات کردند.
دیوید کوهن معاون رییس سی‌آی‌ای و توماس ویست نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان با هیئت طا-لبان به ریاست عبدالحق وثیق رییس استخبارات طا-لبان در دوحه ملاقات کرده‌اند.
پس از کشته شدن ظواهری در یک حمله پهپادی، ایالات متحده طا-لبان را به «نقض آشکار توافق‌نامه دوحه» متهم کرد.
از آن زمان، ایالات متحده به تعامل با طا-لبان، از جمله مذاکره برای آزادی مارک فرریکس شهروند امریکایی ادامه داد. اما مقامات ارشد از چند روز قبل از کشته شدن ظواهری در ۳۱ جولای تا کنون ملاقاتی نداشتند.
بر بنیاد این گزارش، کوهن و وثیق در نشست روز شنبه بر مبارزه با تروریزم تأکید کرده‌اند.
این در حالی است که ماه گذشته کاخ سفید همکاری با طا-لبان را در زمینه مبارزه با تروریزم «کاری در حال پیشرفت» خواند.
با این حال، به گفته کمیته حمایت از خبرنگاران، دست‌کم یک فیلم‌ساز امریکایی به نام ایور شیرر و فیض‌الله فیض‌بخش تهیه کننده افغان هنگام فیلمبرداری از منطقه کشته شدن ظواهری توسط طا-لبان دستگیر شده است. شیرر پیش از بازداشت چندین بار جهت بازجویی از سوی طا-لبان احضار شده بود.
سیا و وزارت امور خارجه از اظهارنظر در این باره خودداری کردند.
در همین حال، برخی کارشناسان گفته‌اند که کوهن احتمالاً پیامی قاطع به طا-لبان داده است که در صورت تهدید شدن امریکا و متحدانش از سوی اعضای شبکه القاعده، حملات پهپادی بیشتری را در افغانستان انجام خواهند داد.
این در حالی است که داعش نیز با انجام حملات علیه شیعیان تهدید جدی به طا-لبان و ثبات فرقه‌ای در کشور محسوب می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا