آخرین اخبارافغانستانامنیت و حوادث

ملل متحد: تلفات کودکان افغان در اثر مواد منفجر ناشده افزایش یافته است

خبرگزاری دید: صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای اطفال (یونیسف) از افزایش تلفات کودکان در اثر انفجار مواد منفجر ناشده در افغانستان ابراز نگرانی کرد.

ملل متحد

 

این صندوق به تازگی در اعلامیه‌ای گفته است که در ۷ ماه گذشته، ۳۰۱ کودک در نتیجه انفجار مواد منفلق‌ناشده باقی‌مانده از جنگ و ماین‌‌ در افغانستان کشته و زخمی شده‌اند.
در تازه‌ترین مورد، دو روز پیش در نتیجه انفجار یک مرمی هاوان در ولسوالی مارجه ولایت هلمند، ۵ کودک به شمول ۴ پسر و یک دختر جان باخته و دو تن دیگر آنان زخمی شده‌اند.
مسئولان محلی ولایت هلمند گفته‌اند که این کودکان بین ۳ الی ۱۲ سال عمر داشتند که هنگام بازی با مرمی هاوان، آسیب دیدند.
یونیسف ابراز نگرانی کرده است که ممکن، چنین رویدادها در آینده جان بیشتر کودکان را بگیرد، چون در ماه‌های اخیر، ورود غیر نظامیان به مناطقی که در گذشته ممنوع بود، بیشتر شده است.
یونیسف از همه طرف‌ها در افغانستان خواسته است که به مسئولیت‌های خود پابند بوده و تلاش‌های خود را برای پاکسازی ماین‌ و مهمات باقی‌مانده از جنگ روی دست گیرند، تا از تلفات انسانی جلوگیری شود و همچنین اطمینان حاصل شود که کودکان در محیط‌های امن و مصئون زندگی می‌کنند.
بر اساس معلومات یونیسف، در سال ۲۰۲۰ میلادی، ۳ هزار و ۹۰۰ کودک در اثر انفجار مواد منفلق‌ناشده در جهان کشته شدند.
این سازمان همچنین گفته است که در شش ماه نخست سال ۲۰۲۱ در افغانستان، بیش از ۴۶۰ کودک در نتیجه خشونت‌ها به ویژه انفجار مواد منفجر ناشده کشته شده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا