آخرین اخباراسلایدشوافغانستانجهانحقوق بشرخبر های مهم

ملل متحد: جهان؛ عادی سازی روابط با طا-لبان را بر رعایت حقوق بشر مشروط کنند

خبرگزاری دید: گزارش‌گر ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان با اشاره به اینکه حقوق بشر، سنگ بنای دوامدار برای صلح پایدار است از کشورهای جهان خواست تا عادی سازی روابط خود با طا-لبان را مشروط به رعایت حقوق بشر در افغانستان کنند. وی همچنین از گروه حاکم می خواهد که عملکرد خود در رعایت حقوق بشر را بهبود ببخشند.

به نقل از العربیه؛ ریچارد بنت در صفحه رسمی خود درایکس نوشت  : “کشورها باید عادی‌سازی روابط با طا-لبان را بر رعایت حقوق بشر از سوی این گروه مشروط کنند.”

گزارش گر ویژه سازمان ملل روز گذشته(۱۰حوت) در نشست شورای حقوق بشر ملل در جنوا، گزارش خود را در رابطه با وضعیت حقوق بشر در کشور زیر حاکمیت طا-لبان ارائه کرده است.

 وی در گزارش خود گفته است: “زنان و دختران از زندگی عمومی حذف شدند، تظاهرات مسالمت‌آمیز ممنوع شده است، خشونت و تهدید برای کنترل و القای ترس استفاده می‌شود. این امر با یک بحران اقتصادی و انسانی که نوعی محرومیت از حقوق اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است، بر مردم تحمیل شده است.”

بنت در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو با اشاره به نگرانی فزاینده ی مردم نسبت به وضعیت موجود حقوق بشری افزود: این نگرانی‌ها در حالی وجود دارد که برخی از کشورها به سمت عادی سازی روابط با حکومت موقت طا- لبان پیش رفته‌اند.

وی در گزارش خود با اشاره به  نقض فزاینده حقوق زنان و دختران از سوی طا-لبان گفت: تبعیض علیه زنان از سوی حکومت سرپرست نه‌تنها در دادگاه لاهه، بلکه در دادگاه‌های دیگری که به موضوع نقض حقوق بشر می‌پردازند، پی‌گیری شود.

ریچارد بنت مدعی‌ست؛ اعدام‌ها در ملاعام و استفاده از تنبیه بدنی توسط طا-لبان و قتل‌های غیرقانونی، ناپدید شدن و شکنجه مخالفان این گروه جریان دارد.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امورافغانستان با بیان اینکه؛ فضای مدنی کشور رو به محدودیت فزاینده پیش می‌رود می گوید: ترس از دستگیری خودسرانه و در برخی موارد ناپدید شدن قهری توسط طا-لبان ادامه دارد.  

وی از جامعه‌جهانی خواست تا برای حقوق بشر مردم افغانستان در کنار هم بایستند.

اظهارات گزارشگر سازمان ملل در حالی‌ست که حکومت سرپرست همواره این گفته‌ها را رد می‌کنند و از جامعه‌جهانی می‌خواهند که در امور افغانستان، دخالت نکنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا