آخرین اخبارافغانستانسیاست

انتقال پاکستانی‌ها به شمال؛ جامعه ترک‌تبار افغانستان به ملل متحد نامه نوشت

خبرگزاری دید: جامعه ترک‌تبار کشور در اعتراض به انتقال مهاجران پاکستانی به شمال کشور، در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد گفته‌ که «سیاست‌های خصمانه طالبان در قبال ترک‌تباران و سایر اقوام ساکن در شمال کشور، نگرانی‌های شدیدی را برانگیخته است».

این نامه امروز جمعه ( ۲ سرطان) از سوی فعالان ترک‌تبار منتشر شده است.

نقیب‌الله فایق والی پیشین فاریاب در صفحه‌ فیسبوک خود نوشته است که این نامه را هزاران نفر امضا و تأیید کرده‌اند.

جامعه ترک‌تباران در این نامه نوشته‌، در حالی‌ که وضعیت حساس افغانستان نیاز به هم‌گرایی و اتحاد همه اقوام ساکن و مذاهب دارد، طا-لبان با تشدید انحصار قدرت و اعمال سیاست‌های قوم‌محور و تبعیض‌آمیز، عامل تعمیق بیشتر بحران می‌شوند.

اعضای این جامعه طا-لبان را متهم به اجرای سیاست‌های «خصمانه» در قبال ترک‌تباران افغانستان و سایر اقوام ساکن در شمال کشور کرده و گفته‌اند که این گروه با جابه‌جایی برنامه‌ریزی‌شده و سیستماتیک اعضای تحریک طا-لبان پاکستانی تحت نام مهاجرین در ولایت‌های شمالی به‌دنبال تغییر ترکیب قومی این مناطق هستند.

طا-لبان تأیید می‌کنند که «مهاجرین وزیرستانی» از ولایت‌های جنوبی از مرز پاکستان به سایر ولایت‌ها، از جمله شمال منتقل می‌شوند.

جامعه ترک‌تباران افغانستان در نامه‌ی خود به آنتونیو گوترش گفته است اظهارات اخیر وزیر داخله‌ پاکستان و سخنگوی طالبان مبنی بر اسکان «اعضای تحریک طا-لبان پاکستان در شمال کشور، حاکی از توافق طرفین برای تطبیق این پروژه‌ شوم و غیرانسانی است».

اعضای این جامعه از گوترش خواسته‌اند که نگرانی‌های آن‌ها را با جانب پاکستان و طا-لبان در میان بگذارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا