آخرین اخباراسلایدشوافغانستانجهانحکومتخبر های مهم

ملل متحد: طا-لبان ۷۲۰۰ مدرسه دینی را ایجاد کرده اند/ نگران تفکر افراطی گروه حاکم هستیم

خبرگزاری دید: آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در گزارش تازه خود گفته است؛ طا-لبان از زمان برگشت به قدرت، بیش از ۷۲۰۰ مدرسه دینی ثبت‌شده را ایجاد کرده‌اند. وی با ابراز نگرانی از تفکر افراطی حاکم در این مدرسه‌ها و بیانیه‌های پسینی که درجریان مراسم فارغ‌التحصیلی این مراکز آموزشی صادرشده‌اند، می‌گوید موضع این مدارس در تضاد با دیدگاه ارائه‌شده از سوی مقام‌های این گروه در مورد برابری تمام مردم افغانستان است.

دبیرکل سازمان ملل با ابراز نگرانی از بیانیه‌هایی که از این مدارس دینی گروه حاکم صادر می‌شوند، می‌گوید که این بیانیه‌ها با گفته‌‌های پیشین طا-لبان در مورد برابری انسان‌ها، در تضاد هستند.

به نقل از رادیو فرانسه؛ دبیرکل سازمان ملل در گزارشی تازه، دوام محدودیت‌های تحصیلی حکومت سرپرست بر زنان و دختران افغانستان را -عمیقا نگران‌کننده- خواند و به تمرکز گروه طا-لبان به روند مدرسه‌سازی در افغانستان پرداخته است.

در بخشی از این گزارش که روز گذشته ( ۱۶ حوت) ، نشر شده است، دبیرکل سازمان ملل گفته که طا-لبان از زمان برگشت به قدرت تاکنون ۶۸۳۶ باب مدرسه دینی ثبت‌شده برای مردان و ۳۸۰ باب مدرسه دینی ثبت‌شده برای زنان ایجاد کرده‌اند.

به بنیاد آمارهای دبیرکل سازمان ملل، از این مدرسه‌های دینی گروه حاکم، تاکنون ۲ هزار و ۴۶۴ مرد/پسر فارغ شده‌اند. طا-لبان برای نخستین‌بار اعلام کرده‌اند که این مدرسه‌ها ۱۲۸ فارغ زن نیز بیرون داده‌اند.

دبیرکل سازمان ملل با ابراز نگرانی از تفکر افراطی حاکم در این مدرسه‌ها و بیانیه‌های پسینی که درجریان مراسم فارغ‌التحصیلی این مدرسه‌ها صادرشده‌اند، می‌گوید موضع این مدرسه‌ها در تضاد با دیدگاه ارائه‌شده از سوی مقام‌های این گروه در مورد برابری تمام مردم افغانستان است.

دبیرکل سازمان ملل در این مورد چنین گفته است: نگران‌کننده است که بیانیه‌های پسین در مراسم فارغ‌التحصیلی مدرسه‌ها، در تضاد با دیدگاه اعلام‌شده مقام‌های طا-لبان است که می‌گفتند تمام مردم در افغانستان، برابر هستند و اینکه حکومت این گروه به تمام مردم افغانستان خدمت می‌کنند.

گروه حاکم که بیشترشان فارغان مدرسه‌های دینی به ویژه فارغان مدرسه‌های دینی پاکستانی هستند، درحالی شمار مدرسه‌های ثبت‌شده را به بیش از ۶ هزار و ۲۰۰ باب رسانده‌اند که نگرانی‌ها در میان مردم افغانستان نسبت به سیاست تبدیل کردن مکاتب به مدرسه‌های دینی افزایش یافته است.

پیش از این، خیلی‌ها با ابراز نگرانی از این مدرسه‌سازی گروه حاکم در افغانستان، گفته بودند که این مدارس، راه را برای طا-لبان‌سازی مردم افغانستان، هموار می‌کند.

در کنار این، در گزارش تازه دبیرکل سازمان ملل همچنان آمده که در کنار مدرسه‌های ثبت‌شده، مدرسه‌های شخصی فعال نیز وجود دارند. مدرسه‌هایی که اطلاعات و سند زیادی در مورد محتوای درسی آنان در دسترس سازمان ملل قرار داده نشده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا