آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرزنانسیاست

ملل متحد: ١٥ هزار نفر در افغانستان زندانی هستند

خبرگزاری دید: یوناما در گزارش جدید خود از وضعیت حقوق بشری در افغانستان گفت که در حال حاضر حدود ۱۵ هزار نفر به‌ شمول زنان در زندان‌های طا-لبان به سر می‌برند.

هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) امروز دوشنبه(٢٦ سرطان) با نشر گزارش دو ماهه (می و جون) گفت که ارقام جدید افزایش چشم‌گیری را نسبت به وسط سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد.

براساس این گزارش، در میان زندانیان زنان و دخترانی نیز شامل هستند که مدت حبس‌شان را تکمیل کردند یا برای رهایی‌ آنان دستور داده شده است.

گزارش می‌افزاید که شمار زیادی از زنان و دختران زندانی با وجود تکمیل مدت حبس‌شان، به‌دلیل نبود محرم تا کنون در زندان‌ها به سر می‌برند.

در بخش دیگر این گزارش، یوناما به موارد کشتار غیرقانونی کارمندان و نظامیان حکومت پیشین افغانستان پرداخته است.

یوناما به ‌طور نمونه به یکی از این قتل‌ها اشاره کره و گفته است: «به تاریخ ۲۴ می در ولایت سمنگان، افراد طا-لبان عملیات بازرسی را بالای خانه یکی از مسئولان نیروهای ارتش به راه انداختند که در جریان آن فرد مذکور به‌ ضرب گلوله به‌ قتل رسید».

بربنیاد یافته‌های یوناما، بازداشت خودسرانه نظامیان پیشین از سوی جنگ‌جویان طا-لبان به‌ اتهام ارتباط با جبهه مقاومت ملی در کابل و پنجشیر همچنان ادامه دارد.

قتل افراد متهم به ارتباط با شاخه خراسان داعش در ولایت‌های ننگرهار و کنر توسط طا-لبان مورد دیگری از کشتار غیرقانونی در این گزارش یاد شده است.

در گزارش آمده است که اجساد ٢ تن در ماه جون در شهر جلال‌آباد یافت شد و همچنان ریاست استخبارات طا-لبان در کنر یک تن را به اتهام ارتباط با داعش بازداشت کرد، اما چند روز بعد جسد فرد بازداشت‌‌شده دریافت شد.

یوناما همچنین در این گزارش گفته است که طی این دو ماه ۳۴ نفر در حملات انفجاری و انفجار مهمات به‌ جامانده از جنگ کشته و ۷۵ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

بر بنیاد این گزارش، تنها طی دو ماه اخیر در حملات ناشی از مواد تعبیه‌‌شده‌ منفجره، دست‌کم ۱۵ نفر کشته و ۴۹ نفر زخمی شده‌اند.

به‌ گفته‌ یوناما، اکثریت «مطلق» قربانیان غیرنظامیان هستند.

گزارش بیان می‌دارد که اکثریت این تلفات در دو حمله در شهر فیض‌آباد، مرکز ولایت بدخشان رخ داده است که داعش مسئولیت آن‌ها را برعهده گرفته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا