آخرین اخبارجهانحقوق بشر

ملل متحد: چین حقوق بشر را در سین‌کیانگ به گونه جدی نقض کرده است

خبرگزاری دید: سازمان ملل متحد می‌گوید که دولت چین حقوق مردم اویغور را در منطقه سین‌کیانگ به گونه جدی نقض کرده که ممکن جنایت علیه بشریت محسوب شود.


کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز گذشته در گزارش ۴۹ صفحه‌ای گفت که اقدامات دولت چین «ممکن در رسته جنایات بین‌المللی، به‌ویژه جنایت علیه بشریت» محسوب شود.
بر اساس گزارش سازمان ملل، شواهدی بر موجودیت بازداشت‌های خودسرانه در مقیاس بزرگ در مورد اویغورهای عمدتاً مسلمان در چین دیده شده است.
ایالات متحده نیز اقدامات چین در سین‌کیانگ را «نسل‌کشی» اویغورها و سایر اقلیت‌های قومی خوانده است.
اما در این گزارش که دقایقی پس از پایان دوره کاری میشل باشله کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد منتشر شد، هیچ اشاره‌ای به نسل کشی نشده است.
میشل باشله چندی پیش سفری به منطقه سین‌کیانگ داشت که خشم امریکا را برانگیخته بود.
با این حال، فعالان حقوق بشر مدعی‌اند که سین‌کیانگ شبکه گسترده‌ای از بازداشت‌گاه‌های غیرقانونی کار اجباری دارد که دست‌کم ۱ میلیون نفر در آن زندانی هستند.
اما چین ادعا کرده‌ است که کمپ‌های ایجاد شده در این منطقه، بخشی از مراکز آموزش‌های حرفه‌ای است.

سازمان ملل متحد در این گزارش گفته است که «عقیم‌سازی اجباری» احتمالی و اتهامات مبتنی بر «تجاوز و شکنجه» نیز «معتبر» ارزیابی شده‌ است.
در گزارش ملل متحد آمده است که نقض‌ جدی حقوق بشر در سین‌کیانگ زیر نام استراتیژی‌ مبارزه با تروریزم و «مقابله با افراط‌گرایی» توسط دولت چین صورت گرفته است.
دفتر حقوق بشری ملل متحد از چین خواسته‌ است تا افرادی را آزاد کند که به گونه خودسرانه بازداشت شده و هنوز هم در حبس بسر می‌برند و مشخصات مکان‌های مخفی نگه داشتن افرادی را که هنوز هم ناپدید‌ند، در اختیار نزدیکان آنان قرار دهد.
در این گزارش همچنین در زمینه وجود گزارش‌هایی مبنی بر تخریب چندین مسجد، زیارتگاه‌ و قبرستان در سراسر سین‌کیانگ از چین توضیحات خواسته شده‌ است.
گفتنی است که در سین‌کیانگ بیش از ۱۳ میلیون مسلمان ایغور، قزاق و دیگر گروه‌های قومی زیست دارند که در این اواخر شاهد افزایش گسترد نفوس چینی‌ها بوده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا