آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعهسیاست

منابع: بر سر پول‌های منجمد شده پیشرفت‌هایی شده، اما اختلافات هنوز باقی است

خبرگزاری دید: منابع آگاه گفته‌اند که گفت‌وگو بین طا-لبان و امریکا در باره آزاد‌سازی دارایی‌های مسدود شده پیشرفت داشته، اما تأکید کردند که اختلافات هنوز وجود دارد.

منابع: بر سر پول‌های منجمد شده پیشرفت‌هایی شده، اما اختلافات هنوز باقی است

به نقل از رویترز، سه منبع آگاه گفتند که مقامات ایالات متحده و طا-لبان پیشنهادهایی را برای آزادسازی میلیاردها دالر ذخایر بانک مرکزی افغانستان در خارج از کشور به یک صندوق امانی داده‌اند که نشان‌دهنده پیشرفت در تلاش‌ها برای کاهش بحران اقتصادی افغانستان است.
با این حال، به گفته دو منبع، اختلافات قابل توجهی بین طرفین باقی مانده است، از جمله امتناع طا-لبان از جایگزینی منصوبان ارشد سیاسی بانک که یکی از آن‌ها و چندین تن از رهبران این گروه تحت تحریم‌های ایالات متحده هستند.
یک منبع دولتی طا-لبان که خواسته نامش فاش نشود، گفته است: در حالی که طا-لبان مفهوم صندوق امانی را رد نمی‌کنند، اما با پیشنهاد ایالات متحده برای کنترول شخص ثالث بر این صندوق که ذخایر برگشتی را نگهداری و پرداخت می‌کند، مخالف هستند.
به گفته یک منبع امریکایی که از ذکر نامش خودداری کرده، ایالات متحده در حال مذاکره با سوییس و سایر طرف‌ها در مورد ایجاد مکانیزمی است که شامل صندوق امانی باشد.
این منبع امریکایی افزوده است که یک مدل ممکن می‌تواند صندوق امانی بازسازی افغانستان باشد، صندوقی تحت مدیریت بانک جهانی که برای دریافت کمک‌های انکشافی خارجی برای کابل ایجاد شده است.
از سویی هم، شاه محرابی استاد افغان-امریکایی اقتصاد که عضو شورای عالی بانک مرکزی افغانستان است، گفته است: هنوز توافقی حاصل نشده است.
گفتنی است که جامعه جهانی برای آزادسازی پول‌های منجمدشده شرایطی را ارایه کرده‌‌اند که از سوی طا-لبان محقق شود، اما تا کنون هیچ پیشرفتی در این راستا صورت نگرفته است.
گفتنی است که نمایندگان امریکا در امور افغانستان به تاشکند سفر کرده تا در کنفرانس بین‌المللی در رابطه به افغانستان اشتراک کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا