آخرین اخبارافغانستانسیاست

مولوی حنفی از بازگشت اجباری ۸۰۰ هزار پناهجوی افغانستانی از کشورهای همسایه خبر داد

خبرگزاری دید: همزمان با ادامه اخراج اجباری پناهجویان افغانستانی از سوی پاکستان، مولوی عبدالسلام حنفی معاون اداری رییس الوزرا می‌گوید که تاکنون دست کم ۸۰۰ هزار مهاجر به صورت اجباری از کشورهای همسایه اخراج شده است.

آقای حنفی در مراسمی در کابل گفت که این آن‌ها موفق به «مدیریت معضل» عودت‌کنندگان شده و برای هر خانواده ۱۰ هزار افغانی کمک نقدی کرده است.

مولوی حنفی این سخنان را روز گذشته در مراسم چهل‌وچهارمین سالگرد حمله ارتش سرخ شوروی به افغانستان بیان کرد.

او بدون اشاره به کشوری مشخص گفت: «۸۰۰ هزار مهاجر برخلاف همه نورم‌های پذیرفته شده بین‌المللی و حقوق همسایه‌داری به شکل اجباری از طرف کشورهای همسایه اخراج شده‌اند».

در حالی که سازمان‌های بین‌المللی درباره شرایط دشوار مهاجران اخراج شده به افغانستان به خصوص در فصل زمستان هشدار می‌دهند، آقای حنفی گفت که طا-لبان با ایجاد کمیسیونی «این معضل را به خوبی» مدیریت کرده است.

به گفته معاون رییس‌الوزرا، این کمیسیون با اسکان عودت‌کنندگان در کمپ‌های موقت، به آن‌ها غذا و خدمات صحی فراهم کرده و برای هر خانواده ده هزار افغانی نیز کمک نقدی صورت می‌گیرد.

آماری که مولوی حنفی ارائه داده احتمالاً شامل برگشت کلی مهاجران در طول دو سال اخیر است.

پاکستان از نوامبر امسال یعنی حدود دو ماه قبل، برنامه اخراج اجباری افغانستانی‌های فاقد مدرک اقامت در این کشور را روی دست گرفت.

سازمان ملل گفته که در این مدت بیش از ۴۵۰ هزار افغان از پاکستان اخراج شده‌اند که بسیاری آن‌ها در کمپ‌های موقت در نزدیکی مرزهای دو کشور در شرایط بسیار دشوار زندگی می‌کنند.

اخیراً یک مقام ارشد وزارت صحت از سازمان‌های بین‌المللی خواست در رسیدگی به شرایط بد صحی مهاجران اخراج شده که از خارج برمی‌گردند، کمک کنند.

پاکستان در نظر دارد بیش از ۱.۷ میلیون نفر از افغان‌های فاقد مدرک اقامت در این کشور را اخراج کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا