آخرین اخبارافغانستانسیاستگزارش

عضو ارشد طا-لبان:

مولوی مهدی دولت موازی ساخته بود، سرکوب شد

رسول شهزاد- کابل
خبرگزاری دید: همزمان با درگیری ۵ روزه میان نیروهای طا-لبان و مولوی مهدی فرمانده هزاره‌تبار آن‌ها، یک عضو ارشد طا-لبان می‌گوید که مولوی مهدی دولت موازی ساخته بود و امارت اسلامی سرکوبش کرد.

مولوی مهدی دولت موازی ساخته بود، سرکوب شد

سید هاشم جوادی بلخابی عضو ارشد امارت طا-لبان شامگاه یکشنبه (۱۲ سرطان) در یک نشست خبری در کابل گفت که در جنگ ۵ روزه در بلخاب بیش از ۱۰۰ تن از طرفین درگیر کشته و زخمی و ۵ تن از افراد ملکی نیز کشته شدند.
آقای بلخابی همچنان گفت که جنگ بلخاب اقدام آرام امارت اسلامی برای حذف یک دولت اعلام شده موازی بود که از حکومت مرکزی امارت اسلامی اطاعت نمی‌کرد.
وی افزود که مولوی مهدی بعد از برکناری از ریاست استخبارات ولایت بامیان به دلیل کم کاری به بلخاب رفت و دولت موازی را علیه حکومت مرکزی امارت اعلام کرده بود که در ولسوالی بلخاب، ولسوال، فرمانده امنیه و آمر معارف تعیین می‌کرد.
آقای بلخابی افزود: مولوی مهدی از معادن بلخاب روزانه ۳۰۰ هزار افغانی درآمد داشت و ۲۰۰ تن افراد مسلح داشت که آرامش را از مردم بلخاب گرفته بود، همچنان مولوی مهدی زمین‌های دولتی را غصب و به فروش می‌رساند.
این در حالی است که حدود دو هفته پیش طا-لبان نیروهای شان را برای سرکوب مولوی مهدی به ولسوالی بلخاب ولایت سرپل فرستاد و جنگ در گرفت. این جنگ ۵ روز دوام داشت و ده‌ها تن از مردم محل بی‌جا شدند.
آقای بلخابی همچنان می‌گوید که در پی ناامنی که افراد مولوی مهدی در روستاهای بلخاب ایجاد کرده بود با نیروهای امارت اسلامی درگیر شدند که در این درگیری ۱۹ تن از افراد ملکی کشته و زخمی شدند.
وی با بیان اینکه مقامات امارت اسلامی به شمول والی ولایت بامیان‌ بار‌ها تلاش کردند که مولوی مهدی را قناعت بدهند، اما او به اشاره طاهر زهیر والی پیشین ولایت بامیان و برادر سید حسین صفایی قناعت و اطاعت نکرد.
این عضو امارت اسلامی در پاسخ به سوالی که در جنگ بلخاب چه‌ تعداد افراد ملکی بیجا و کشته شده گفت که آمار بیجا شده‌های داخلی دقیق معلوم نیست اما درآغاز جنگ ۵ روزه در اثر تبلیغات طرف مقابل حدود ۵۰ الی ۶۰ درصد مردم بیجا شده بودند اما این رقم با حضور نیروهای امارت اسلامی درقریه‌ها کاهش پیدا کرد.
آقای بلخابی در مورد تلفات افراد ملکی گفت که ۵ تن از افراد ملکی در جنگ بلخاب کشته شدند یکی از آنها به دلیل تهیه نان برای طرف مقابل و فرار از نیروهای امارت اسلامی، یکی دیگر هم درمیان جنگ و سه تن دیگر هم معلوم نیست که از کدام طرف بالای‌شان شلیک شده‌ است.
این در حالی است که پیش از این منابع مردمی گفته بودند که ۳۱ تن از افراد ملکی در جنگ بلخاب کشته شده است.
بلخابی افزود: اگر مولوی مهدی راه سازش را در پیش بگیرد عفو خواهد شد در غیر آن در محکمه با صلاحیت محاکمه می‌شود که هر دو تصمیم از اختیار ما خارج است.
این درحالی است که به تازگی ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که نشان می‌دهد نیروهای امارت اسلامی در داخل یک مسجد پایکوبی دارند، اما بلخابی در این باره می‌گوید که این ویدیو ساختگی است و حقیقت ندارد.
گفتنی است که حدود ۱۳ روز قبل جنگ میان نیروهای امارت اسلامی و مولوی مهدی فرمانده ناراضی طا-لبان در بلخاب آغاز شد. گفته می‌شود در نتیجه این جنگ میان گروهی طا-لبان، صد‌ها خانواده بلخابی به کوه‌های ولایت بامیان بیجا شدند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا