آخرین اخبارمنطقه

مک مستر، پیام‌آور استراتیژی دولت ترامپ به منطقه

این هفته، کابل میزبان جنرال مک مستر، مشاور امنیت ملی امریکا بود. او درست زمانی وارد افغانستان شد، که پیشتر نیروی هوایی امریکا، بمبی را در ولسوالی«اچین» ولایت ننگرهار بر ضد گروه داعش امتحان کرد.

استعمال این بمب و آمدن مک‌مستر، می‌تواند حاکی از آن باشد که امریکا در دوره ترامپ عزم جدی در جنگ با هراس‌افکنان در منطقه دارد.

وی در سفر خود به کابل با رییس‌جمهور غنی، حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی و دیگر مقامات افغانستان دیدار و درباره “تلاش‌های مشترک برای مقابله با گروه‌های تروریستی” بحث کرد.

وی علاوه بر کابل به اسلام‌آباد و دهلی‌نو هم سفر داشته و ضمن گفت‌وگو با مقامات سیاسی و نظامی  این سه کشور، پیام دولت ترامپ را به اطلاع مقامات این سه کشور ابلاغ کرد.

مک مستر قبل از آمدنش به کابل در یک مصاحبه تلویزیونی به شبکه تلویزیونی “ای‌بی‌سی” گفت:« واضح است که سطح خطر در افغانستان بالا است». او در ادامه این مصاحبه گفته است:« جنگ در افغانستان حد فاصل بین بربریت و تمدن در عصر جدید است.»

در همین رابطه، چندی پیش جنرال جان نیکلسون، فرمانده نیروهای امریکایی در افغانستان خواهان هزاران نیروی اضافه شده است تا «بن‌بست در جنگ» بین نیروهای افغان و گروه‌های هراس‌افکن را درهم بشکند. در حال حاضر حدود ۸ هزار سرباز امریکایی در افغانستان مستقر هستند.

مک مستر، سفر خود به کابل را بسیار سازنده و خوب توصیف کرد و اعلام کرد که ما همپیمانان قابل اطمینانی در افغانستان داریم .

وی در ادامه سفرش به اسلام آباد رفت. نوازشریف، صدراعظم پاکستان، اعلام کرد که مک مستر به او اطمینان داده که دولت جدید امریکا برای تقویت روابط دوجانبه متعهد بوده و با پاکستان برای تامین صلح در افغانستان و در کل در جنوب آسیا یکجا کار می‎کند.

مشاور امنیت ملی امریکا از اسلام‌آباد خواسته است تا از حمایت طالبان که می‎خواهند جنگ طولانی در افغانستان را به جنگ دایمی مبدل می‎سازند، دست بکشد و همچنین خاطر نشان کرده است که پاکستان باید با همه گروه‌های تروریستی یکسان مبارزه کند.

مشاور امنیت ملی امریکا پس از سفر به افغانستان و پاکستان و دیدار با سران کشورهای مذکور، وارد دهلی نو پایتخت هند شد و با نارندرا مودی، نخست وزیر این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار طرفین به بحث و گفت‌وگو در مورد مسایل امنیتی منطقه و جنوب آسیا پرداختند.

مستر پس از این دیدار همچنین یک گفت‌وگوی ۲ ساعته با اجیت دوول، مشاور امنیت ملی هند نیز داشت.

مبارزه با تروریزم و افزایش همکاری‌های دوجانبه دهلی- واشنگتن از جمله محورهای گفت‌وگوی طرفین اعلام شده‌است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا