آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

میانجیگری شورای ولایتی میان ابراهیم خیل و پولیس بلخ/ آیا موضوع «سوء تفاهم» بود؟

بدون شک شورای ولایتی خواسته که از یک بحران امنیتی در شهر جلوگیری کرده و قضیه را به گونه مسالمت آمیز حل کند، ولی مسئله مهمتر این است که اگر با هر متهم و مظنونی که مسلح باشد و چند تنی از آن حمایت کند، چنین برخورد شود در آینده جرئت آن ها بیشتر شده و دست به « سوء تفاهمات» بزرگتر خواهند زد


پس از سه روز، محاصره خانه اختر محمد ابراهیم خیل از سوی نیرو‏های امنیتی بلخ، در شهر مزار شریف پایان یافت.
پسران آقای ابراهیم خیل متهم به دزدی، اختطاف، زورگیری و اخلال نظم عمومی شهر هستند و پس از آن که یک موتر دزدان از سوی پولیس تعقیب شده و وارد خانه آقای ابراهیم خیل شدند، خانه او از سوی پولیس محاصر شده و نیروهای امنیتی خواستار بازداشت پسر او شدند.
شماری از قالین فروشان در بلخ مدعی اند که یکی از فرزندان ابراهیم خیل، مقداری پول آن ها را از دکان در روز روشن دزدیده است.
منابعی گفته‏اند که نهاد‏های عدلی در بلخ حکم بازداشت فرزند ابراهیم خیل را به پولیس داده بود.
اما، آقای ابراهیم خیل در این چند روز با رد این ادعا تاکید می‏کند که فرزند او در این دزدی دست نداشته است و حلقه‏ای مشخص در بلخ علیه تو توطئه می‏کند.
مکتوبی در صفحات فیسبوک دست به دست می‏شود که نشان می‏دهد، شورای ولایتی بلخ در مورد حل و فصل این موضوع در نقش میانجی ظاهر شده است.
داکتر افضل حدید رییس شورای ولایتی بلخ، گفته که میان نیرو‏های فرماندهی پولیس بلخ و فرزند آقای اختر محمد، سوء تفاهم شده است.
در این مکتوب آمده که این مشکل با رای‏زنی شخصیت‏های ملی و محاسن سفیدان در بلخ حل شده است.
از سویی دیگر، در قسمتی از این مکتوب، گفته شده که افراد متصرر برای تامین عدالت می‏توانند به ریاست شورای ولایتی بلخ مراجعه کنند.
در همین حال، آقای ابراهیم خیل هم قول داده است که برای تطبیق عدالت با ریاست شورای ولایتی بلخ همکاری خواهد کرد.
اکنون پرسش این است که آیا محاصره خانه ابراهیم خیل از سوی پولیس برای سه روز و تاکید بر این که سردسته دزدان پسر آقای ابراهیم خیل است، همچنان با توجه به ویدئوهایی که صحنه دزدی بیش از ۱۵هزار دالر و نزدیک به ۱ و نیم میلیون افغانی را نشان می دهد، تقابل اختر محمد ابراهیم خیل با پولیس بلخ یک « سوء تفاهم» بوده یا نه.
باور و ذهنیت عامه این است که آقای ابراهیم خیل و پسرانش در بسا موارد اخلال امنیت، اختطاف، دزدی و زورگیری دخیل بوده و دست به این کار ها می زنند.
حال این که چرا شورای ولایتی بلخ در این موضوع پادرمیانی کرده و در پی مدیریت بحران بر آمده است، حتماً نقطه نظرات خاص خودش را داشته است.
بدون شک شورای ولایتی خواسته که از یک بحران امنیتی در شهر جلوگیری کرده و قضیه را به گونه مسالمت آمیز حل کند، ولی مسئله مهمتر این است که اگر با هر متهم و مظنونی که مسلح باشد و چند تنی از آن حمایت کند، چنین برخورد شود در آینده جرئت آن ها بیشتر شده و دست به « سوء تفاهمات» بزرگتر خواهند زد.
پس بهتر بود که این موضوع با قوه قهریه حل می شد و جلو این گونه زورگیری ها و ایجاد اختلال در امنیت عمومی شهر خاتمه می یافت.
با این همه، هیئتی موظف شده تا جهت تامین عدالت و بررسی این قضیه کار کند.
جلال فرامرز – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا