آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعه

صادرات میوه خشک به اروپا؛ الکوزی: امسال به ارزش دو میلیارد دالر صادرات خواهیم داشت

معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان در مراسم افتتاح صادرات میوه خشک از راه زمینی به اروپا گفت که تا آخر سال جاری صادرات ما به دو میلیارد دالر خواهد رسید.

رسول شهزاد- کابل
روند صادرات میوه خشک و زعفران افغانستان به اروپا از راه زمین روز گذشته ( شنبه ۵ قوس) از سوی مسئولان سکتور خصوصی و وزارت صنعت و تجارت امارت اسلامی رسماً آغاز شد.

خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان گفت که ما در ۹ ماه گذشته یک و نیم میلیارد دالر صادرات داشتیم که تا آخر سال جاری، صادرات ما به ۲ میلیارد دالر خواهد رسید.

آقای الکوزی گفت: در حال حاضر محصولات افغانی با معیارات جهانی پروسس شده به کشور‌های آسیایی و اروپایی صادر می‌شود.

روند صادرات میوه خشک و زعفران افغانستان به اروپا با ارسال ۱۲۰ تُن میوه خشک و زعفران به ارزش ۲ میلیون دالر از راه زمین آغاز شد.

مولوی قدرت الله جمال معین وزارت صنعت و تجارت گفت: بر خلاف تبلیغات کشورهای خارجی مبنی بر متوقف شدن صادرات افغانستان به کشورهای جهان، ما به همکاری تاجران امروز روند صادرات زمینی را شاهد هستیم.

آقای جمال افزود که مشکلات اقتصادی موجود  یگانه چالش فرا روی مردم افغانستان است و امارت اسلامی با سکتور خصوصی شانه به شانه در جهت حل مشکلات اقتصادی حرکت می‌کند.

معین وزارت صنعت و تجارت از شهروندان کشور خواست که از تولیدات داخلی کشور استفاده کنند تا مشکلات اقتصادی کشور به زودی حل شوند.

شرکت‌هایی که میوه خشک و زعفران افغانستان را از راه زمین به اروپا صادر می‌کنند بارگیری‌ها در مرز‌ها را یگانه چالش این روند خوانده و خواهان رفع آن هستند.

امر‌الدین ستانکزی مسئول نشراتی شرکت انترشنل ترانسپورت گفت: این محموله ۱۲۰ تُنی امروز از گمرک کابل حرکت کرده و از مسیر بندر حیرتان و ازبیکستان به کشور‌های اروپایی صادر می‌شود.

به گفته آقای ستانکزی این محموله به کشور‌های بلژیک، اتریش، هالند، فرانسه و جرمنی صادر می‌گردد.

گفتنی است که با حاکمیت دوباره طا-لبان در افعانستان روند صادرات و واردات با چالش‌های جدی رو به رو شده بود که تاجران کشور بر رفع چالش‌های موجود تاکید دارند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا