آخرین اخبارجهانسیاست

نامه به ریشی سوناک: دین اخلاقی به همکاران افغانستانی را باید ادا کنیم

خبرگزاری دید: ده‌ها عضو پارلمان و مقامات نظامی بریتانیا در نامه‌‌ای به نخست‌وزیر این کشور خواستار پایان بخشیدن به وضعیت «خفت‌آور» همکاران افغانستانی که در افغانستان و پاکستان به سر می‌برند، شده اند.

روسای نظامی و نمایندگان پارلمان بریتانیا از ریشی سوناک نخست‌وزیر این کشور خواسته اند تا به وعده‌های داده شده به پناهجویان افغانستانی عمل کند.

آن‌ها از دولت بریتانیا خواستند که «دین اخلاقی» خود را به کسانی که با بریتانیا علیه طا-لبان جنگیدند فراموش نکند.

شخصیت‌های کلیدی – از جمله جنرال لرد دانات رییس سابق ارتش بریتانیا و لرد رابرتسون دبیر کل سابق ناتو – خواستار اقدام برای پایان دادن به «وضعیت اسفناک» کسانی شدند که هنوز در پاکستان و افغانستان سرگردان هستند.

درخواست برای کمک به افغانستانی‌هایی که به آن‌ها وعده پناهگاه در بریتانیا داده شده بود، پس از آن مطرح شد که نقص‌های طرح‌ اسکان مجدد دولت بریتانیا افشا شد.

بر بنیاد گزارش‌ها، حدود ۲ هزار افغانستانی وجود دارد که واجد شرایط برای رفتن به بریتانیا تشخیص داده شده‌اند، اما در هوتل‌های پاکستان به حال خودشان رها شده‌اند و هنوز در انتظار جابجایی هستند.

پناهندگانی که به نیروهای بریتانیایی کمک کردند، تحت برنامه‌های اسکان مجدد پذیرفته شده اند و از خانه‌های خود در افغانستان نقل مکان کرده اند، اما چراغ سبز نهایی برای رفتن به بریتانیا به آن‌ها داده نشده است.

از سویی هم، کسانی که به بریتانیا منتقل شده‌اند تا کنون بی‌سرنوشت و در هوتل‌ها به سر می‌برند و برخی هم نسبت به آمدن به بریتانیا ابراز پشیمانی کرده‌اند.

آخرین آمار نشان می‌دهد که از زمان سقوط کابل، ۲۱ هزار و ۳۸۷ نفر تحت برنامه جابجایی «اراپ» به بریتانیا منتقل شده‌اند. اما خیلی‌ها هستند که هنوز به بریتانیا نرسیده اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا