آخرین اخبارافغانستانسیاست

نبیل به خوشحال سعادت:

به جای دامن زدن اختلافات قومی، باید اکثریت وطندوست از اقلیت خاین جدا شود

خبرگزاری دید: رحمت‌الله نبیل رییس پیشین امنیت ملی در واکنش به اظهارات تازه خوشحال سعادت در مورد اقلیت و اکثریت اقوام در افغانستان، گفته است که به جای دامن زدن به اختلافات قومی، باید اقلیت خاین از اکثریت وطن‌دوست جدا شود.

رییس پیشین امنیت ملی از سخنان تازه خوشحال سعادت انتقاد کرده و گفته است که به عوض دامن زدن به مسایل قومی، بهتر است اقلیت خاین از اکثریت وطن‌دوست جدا شود.
نبیل امروز شنبه(۱۳قوس) در توییتی نوشته است: «‏به عوض دامن زدن و فراگیر ساختن بحث‌های اکثریت و اقلیت قومی در این مقطع زمانی، بهتر خواهد بود که به بحث و جداسازی اقلیت خاین از اکثریت وطن‌دوست بپردازیم».
رییس پیشین امنیت ملی افزوده است، این «اقلیت خاین» بودند که کشور را به وضعیت فعلی رساندند.
این اظهارات در حالی بیان شده است که خوشحال سعادت معاون پیشین وزارت داخله حکومت اشرف غنی در دانشگاه کمبریج گفته است که قوم پشتون در افغانستان در اکثریت است و در بیست سال گذشته به حاشیه رانده شدند.
او از نحوه برخورد حامد کرزی نیز انتقاد کرده و گفته است که او از جنگ‌سالاران دلجویی می‌کرد و آن‌ها را در کابینه خود جا داد.
به گفته سعادت، بسیاری از آن‌ها نمایندگان قوم اکثریت نبودند. خوشحال سعادت افزوده است که از همان ابتدا عدالت و برابری در افغانستان قربانی شد.
او تأکید کرده است، قومی که در اکثریت بود (قبیله پشتون) به حاشیه رانده شد و احساس حقارت کرد.
سعادت تصریح کرده است، به‌رغم این‌که رییس جمهور خود از پشتون‌های قندهار بود، اما تعداد کمی از پشتون‌های بلندپایه در حکومت جای داشتند.
او خاطرنشان کرده است که این افراد نیز به فکر جیب خود بوده‌اند، نه از مردم.
این همه در حالی است که نظام جمهوریت با مقاومت اندک نیروهای امنیتی حدود چهار ماه پیش سقوط کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا