آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

واکنش‌ها به اظهارات اشرف غنی؛

نبیل: خوب شد نگفت سر قوماندان اعلی هستم/ قریشی: چه یک انسان بی‌غیرت است

خبرگزاری دید: مصاحبه یک و نیم ساعته اشرف غنی احمدزی رییس جمهور فراری با شبکه نشراتی افغان(ABN) واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت. رحمت‌الله نبیل در واکنش به طنز نوشته: خوب شد که نگفت سرقوماندان اعلی هستم.

نبیل: خوب شد نگفت سر قوماندان اعلی هستم/ قریشی: چه یک انسان بی‌غیرت است

اظهارات و سخنان اشرف غنی احمدزی با واکنش‌های تندی در میان سیاسیون، جامعه مدنی، خبرنگاران و کابران شبکه‌های اجتماعی مواجه شده است.
در این مصاحبه، اشرف غنی مدعی شده که بر اساس قانون اساسی دوره جمهوریت، هنوز رییس جمهور است، اما رحمت‌الله نبیل به طنز نوشته که خوب شد نگفت سر قوماندان اعلی هستم.
نبیل نوشته: خادم ملت …. که خیر؛ خوب شد که نگفت که، تا بحال سرقوماندان اعلی هستم!؟
مالک قریشی، دیپلمات پیشین گفته است: «چه انسان بی‌غیرت است.» او افزوده است که اشرف غنی به‌جای عذرخواهی از مردمی که آن‌ها را به دست طالبان سوزاند، از زنان و جوانان شکوه دارد.
آقای قریشی اضافه کرده است: «هزار‌ها جوان برای دفاع از کشور، شهید شدند، صدها هزار‌ تن مهاجر و در کشور‌های مختلف مورد بی‌‌احترامی قرار می‌گیرند، آیا آنان مقصر اند؟ شرم ندارید».
در همین حال، نصیر احمد فایق سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل در توییتی نگاشته: اشرف غنی باید از تمام مردم افغانستان به ‌ویژه زنان، جوانان، نیروهای امنیتی و دفاعی و خانواده‌های شهدا عذرخواهی می‌کرد، اما این کار را نکرد.
او افزود است که غنی تلاش کرد تا خود را مقصر نشمارد و هنوز هم روی شعارها و کلمات عوام‌فریبانه تأکید کرد که نه خودش به آن باور داشت و نه به آن‌ها در زمان حکومتش عمل کرد.
رنگین دادفر سپنتا مشاور امنیت ملی دوره کرزی نوشت: هرکه نامخت ازگذشت روزگار نیز ناموزد ز هیچ آموزگار به مصاحبه دکتور غنی گوش دادم. کاش اندکی درک و شهامت پذیرش این حقیقت را می‌داشت که با سیاست‌های پر از ریا، نیرنگ، تعصب و سرسپردگی در ویرانی کشور سهمی بسزا داشت. یک خلق ذلیل و درمانده شد و ایشان همانی اند‌که بودند.
امیر سلطان‌زاده خبرنگار گفته است که مقایسه ولادیمیر زلنسکی رییس‌ جمهور اوکراین با اشرف غنی بیش‌تر شبیه شوخی است.
‏او تصریح کرده «زلنسکی نماد مقاومت و پایداری است او ارتش روسیه را زمین‌گیر کرده و ابهت روسیه را شکست، اما غنی فراری وطن‌اش را دو دستی تقدیم دشمن کرد».
‏فرحناز فروتن خبرنگار نیز به این گفت‌و‌گو واکنش داشته و نگاشته است: «مثل یک دزد در پناه یک کشور دیگر باشی، کل دنیا سرت خط بکشد، با فرارت آبروی خود و کل ملت را ببری، باز از پول دزدی و حق مردم تلویزیون جور کنی و باز بیایی یک‌و‌نیم ساعت گپ هم بزنی».
‏بانو فروتن افزوده است: «نوش جانت بابا با همین وجدان و چشم‌ات».
این واکنش‌ها در حالی صورت می‌گیرد که اشرف غنی یک سال پس از فرار و زندگی در تبعید، گفته است: «خادم مردم بودم و هیچ وقت متکی به القاب نبوده‌ام».
با فرار اشرف غنی به بیرون از کشور در ۱۵ آگست ۲۰۲۱ طا-لبان وارد کابل شدند و حکومت او فرو پاشید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا