آخرین اخباراسلایدشوافغانستانجهانحقوق بشرخبر های مهممنطقه

نبیل: منطقه و جهان وارد تعامل ناخواسته با طا-لبان شده‌اند/ مسیر نجات راه‌حل‌های پایدار است

خبرگزاری دید: رئیس پیشین امنیت ملی می‌گوید که بعضی کشورهای منطقه برای مقابله با دا/عش وارد تعامل ناخواسته با طا-لبان شده‌اند، اما مسیر بیرون‌رفت افغانستان از وضعیت فعلی جستجوی راه‌حل‌های پایدار سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است. 

نبیل: منطقه و جهان وارد تعامل ناخواسته با طا-لبان شده‌اند/ مسیر نجات راه‌حل‌های پایدار است

رحمت‌الله نبیل رییس پیشین امنیت ملی به تازگی در برگه ایکس خود به موضوع داعش تحت عنوان “باید محتاط بود” پرداخته و گفته است که از ابزاری ساخته شدن دا/عش استفاده‌های مختلفی  می‌شود.
نبیل می گوید: ‏طا-لبان و حامیان آن‌ها این ادعا را مطرح می‌کنند که اگر با طا-لبان تعامل صورت نگیرد و به رسمیت شناخته نشوند، ضعیف خواهند شد و  دا/عش جایگزین آن‌ها خواهد شد. با آنکه علنی طا-لبان از قدرت دا/عش خراسان انکار می‌کنند اما به اساس اطلاعات موثق طا-لبان در عقب درهای بسته و نشست‌های استخباراتی این ادعا را مطرح می‌سازند، که طا-لبان دارای اجندای داخلی هستند، ولی دا/عش اهداف منطقوی و فرامنطقه‌ای خود را دنبال می‌کنند و طا-لبان به همین بهانه‌ی جنگ با دا/عش میلیون‌ها دالر پول اوپراتیفی از بعضی از کشورها به دست می‌آورند.
به گفته وی، این بازی سبب شده است بعضی کشورهای آسیب‌پذیر منطقه وارد تعامل ناخواسته با طا-لبان شوند.
وی افزوده است: طا-لبان  از حملات کنترول شده بنام دا/عش خراسان و بزرگ‌نمایی دا/عش منفعت می‌برند و خود در این راستا فعال هستند.
با این حال، او دا/عش را تنها تهدید امنیتی افغانستان ندانسته و به سایر گروه‌ها نیز اشاره کرده است.
رییس پیشین امنیت ملی با بیان این‌که تمرکز بر راه‌حل‌های پایدار باید صورت گیرد، افزوده است: منطقه و جهان باید بدانند که صرف به رسمیت شناختن طا-لبان به عنوان تنها راه‌حل برای مقابله با دا/عش خراسان کافی نیست. 
وی با اشاره به این‌که واکنش قدرت‌های بزرگ به تحولات افغانستان فقط تعقیب منافع خودشان است، خاطرنشان کرده است: طا-لبان برای تحقق و رسیدن به اهداف جیوپولیتیک کشورها در پوشش یک ساختار ایدیولوژیک به قدرت رسانیده شده‌اند!
نبیل راه‌حل بیرون رفت افغانستان از این وضعیت خطرناک را جستجوی راه‌حل‌های جدید پایدار سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دانسته و تاکید کرده که در این راستا این‌ بار مردم افغانستان باید خود پیش‌قدم باشند/شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا