آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاستصلح

نتایج ابتدایی بلخ مشکوک است

اعلام نتایج بلخ خیلی هم طول کشید. کمیسیون‌های انتخابات، امروز و فردا می‌کردند تا اینکه اعلام شد. مردم بلخ به ویژه نسل جوان تا پیش از اعلام نتایج بلخ از مهندسی آن نگران بودند. این نگرانی اکنون وجود دارد.


سرانجام روز دو شنبه گذشته نتیجه ابتدایی انتخابات پارلمانی در ولایت بلخ منتشر شد. نتایجی که بسیار مشکوک و درعین حال، پرسش برانگیز است. نامزدان و افکار عمومی بلخ نسبت به اعلام نتایج این ولایت شاکی‌اند و کمیسیون‌های انتخاباتی را متهم به مهندسی نتایج بلخ می‌کنند.
نویسنده، با بیش از سی نفر در خصوص نتایج بلخ صحبت کرده است و تمامی این سی نفر می‌گویند که کمیسیون‌های انتخاباتی حافظ انتخاب مردم نیستند. نتایج انتخابات بلخ در حالی پرسش انگیز است که کمیسیون‌های انتخاباتی هیچ نوع باور و اعتماد نزد مردم ندارد. شماری از نامزدان بلخ می‌گویند نزدیک به پنج هزار رای داشته‌اند و کمیسیون انتخابات این رای را به دیگر نامزدان توزیع کرده است.
اعلام نتایج بلخ خیلی هم طول کشید. کمیسیون‌های انتخابات، امروز و فردا می‌کردند تا اینکه اعلام شد. مردم بلخ به ویژه نسل جوان تا پیش از اعلام نتایج بلخ از مهندسی آن نگران بودند. این نگرانی اکنون وجود دارد.
کمیسیون‌های انتخاباتی تا اعلام نتایج نهایی فرصت دارند که به پرسش نامزدان و مردم بلخ پاسخ ارائه کند. اطلاعاتی که در اختیار خبرگزاری دید قرار دارد، نشان می‌دهد که بسیاری از نامزدان تا همین اکنون برنده، پرونده‌‌ها و اتهامات خیلی کلان دارد. نمی‌دانم کمیسیون‌های انتخاباتی به ویژه کمیسیون شکایات انتخاباتی چه کار کرده است. کدام شکایات را بررسی کرده و جدی گرفته است؟ نتایج ابتدایی بلخ خبر می‌دهد که نهادهای انتخاباتی نتوانسته یا نخواسته رسوایی روزهای انتخابات را جبران کند.
کمیسیون‌های انتخاباتی هر روز علیه همدیگر اعلامیه صادر می‌کرد و این اعلامیه این انتظار را خلق کرده بود که این کمیسیون‌ها انتخابات و انتخاب مردم را جدی گرفته است. حالا روشن شد که تقابل کمیسیون‌های انتخاباتی سودی به شفافیت روند نتایج انتخابات نداشته است. این خطر در گذشته بارها مطرح شده است که ممکن نتایج انتخابات موجب جنجال تازه شود. نامزدان معترضند و این خطر در شرف وقوع است. اسنادی وجود دارد که شماری از نامزدان بلخ در روز انتخابات رسماً به مردم پول توزیع کرده است. به مردم گفته شده که از رای شان عکس بگیرند تا پول پرداخت شود. این تقلب و تخطی انتخاباتی نیست؟
به باور نویسنده، کمیسیون‌های انتخاباتی آرای سیاه و سفید را نتوانسته جدا کند. حرف ناظران و مردم این است. تقلب به پیمانه وسیع وجود داشته است.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا