آخرین اخبارجهانخبر های مهمسیاست

تاکید گروه ٧ به تعمیق همکاری‌ها با آسیای مرکزی برای مقابله با چالش‌های منطقه‌ای

خبرگزاری دید: وزرای خارجه گروه-٧ در بیانیه‌ای مشترک بر تعمیق همکاری‌ها با کشورهای آسیای مرکزی جهت مقابله با چالش‌های منطقه‌ای پافشاری کرده‌اند.

وزرای خارجه گروه هفت در بیانیه‌ای مشترک پس از نشست دو روزه در توکیو بر آمادگی خود برای تعمیق همکاری‌ها با کشورهای آسیای مرکزی برای مقابله با چالش‌های منطقه‌ای تاکید کرده اند.

در این بیانیه آمده است: ما مصمم به حمایت از حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی کشورهای آسیای مرکزی هستیم.

علاوه بر این، وزیران این کشورها «از تشدید همکاری‌های منطقه‌ای و پیوندهای مردمی استقبال می‌کنند که می تواند به ایجاد فرصت‌های تجاری بیشتر و نوآوری‌های جدید کمک کند».

بیانیه افزوده است: ما عزم خود را برای تقویت همکاری با کشورهای آسیای مرکزی برای رسیدگی به چالش‌های منطقه‌ای، از جمله پیامدهای جهانی جنگ روسیه، تأثیر بی‌ثبات‌کننده اوضاع در افغانستان، از جمله نقض حقوق بشر توسط طا-لبان، تروریزم، امنیت آبی، و تغییرات آب و هوایی تجدید می‌کنیم.

وزرای خارجه گروه ٧ بیان داشته که در پس زمینه خطر فزاینده جیوپولتیک، تنوع و گسترش مسیرهای تجاری در کشورهای آسیای مرکزی نه تنها رشد اقتصادی را برای منطقه به ارمغان می‌آورد، بلکه پوتانسیلی برای بهبود زنجیره تامین جهانی از جمله امنیت انرژی دارد.

در این راستا، وزرای خارجه گروه-٧ «متعهد به تقویت ارتباطات تجاری و انرژی، اتصال و حمل و نقل پایدار، از جمله دهلیز میانی، و پروژه‌های مرتبط برای افزایش انعطاف‌پذیری منطقه‌ای هستند».

این بیانیه همچنین خاطرنشان کرده که گروه-٧ متعهد به حمایت از تلاش‌های اصلاحات اجتماعی-اقتصادی و سیاسی در کشورهای آسیای مرکزی است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا