آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

نتیجه انتخابات؛ شفافیت قربانی نشود

روزهای سرنوشت سازی در سپهر سیاسی افغانستان در حال سپری شدن است و شهروندان افغانستان می‌توانند در زدودن هرنوع بحران و مقابله با بحران‌سازان نقش مرکزی و اصلی را بازی کنند.

قرار بود که نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری به‌تاریخ ۲۷ ماه میزان اعلام شود، اما پس از اعلام تأخیری از سوی کمیسیون انتخابات، به‌ تازگی این کمیسیون اعلام کرد که نتایج ابتدایی به‌تاریخ۲۳ ماه عقرب اعلام می‌شود.
مردم افغانستان در ششم میزان در حالی پای صندوق‌های رای رفتند که انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ و انتخابات پارلمانی ۲۰۱۸ تحت تاثیر مقیاس بزرگی از تخلف و تقلب انتخاباتی پیامدهای مأیوس کننده‌ای برای دموکراسی نوپای افغانستان داشته است، ولی شهروندان رای دادند تا حق شهروندی خود را ادا و به نظام قانونمند و مردم‌سالار لبیک بگویند. بدون شک انتخابات یکی ازمهم‌ترین مولفه‌های دموکراسی است که در پرتو آن، اراده مستقل و مسئولیت‌پذیری خردمندانه شهروندان در فرایند مشارکت سیاسی تبلور می‌یابد و در کنار آن معادله حقوقی «حق» و «تکلیف» را در یک جامعه دموکراتیک تحقق می‌بخشد.
انتخابات در یک فضای ترس و نا امنی با حضور کمرنگ شهروندان کشور برگزار شد که رقم آن به یک میلیون و ۷۰۰ تا یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن می‌رسد. در کنار آن در روز انتخابات مشکلاتی در دستگاه‌های بایومتریک و فهرست رای دهندگان وجود داشت که تا حدودی انتخابات را صدمه زد، اما نسبتاً خوب مدیریت شد.
به تازگی تیم دولت‌ساز به رهبری محمد اشرف غنی با تأکید به شفافیت در این پروسه، از جامعه جهانی و تمویل کننده‌هاى مالی برگزاری انتخابات به صورت جدی می‌خواهد تا استقلالیت کمیسیون انتخابات و آرای مردم افغانستان را محترم شمرده و به هیچ عنوان به خود اجازه ندهند تا در روند انتخابات ریاست جمهوری مداخله نمایند.
دولت‌ساز از کمیشنران و مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات می‌خواهد تا استقلالیت، حیثیت و اعتبارشان را حفظ نمایند و زیر فشار خارجی‌ها، قدرت‌مندان و قانون گریزان داخلی قرار نگیرند.
این تیم همچنان تأکید دارد که برای مردم افغانستان تاخیر اعلان نتایج ابتدايى نگران کننده است. بنابرين از کمیسیون مستقل انتخابات می‌خواهد در این زمینه وضاحت بیشتر بدهد تا قناعت مردم فراهم شود.
۳۳ روز از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری می‌گذرد. در این مدت، کنش‌ها و واکنش‌های سبک و سنگینی پیرامون این روند وجود داشته و هرازگاهی تلاش‌هایی برای تقلب و تشنج انجام شده، ولی کارساز نبوده است. از آنجایی که نهادهای ناظر داخلی و بین‌المللی خصوصاً یوناما، سفارت‌خانه‌های ایران، امریکا، روسیه و… از روند کاری کمیسیون نظارت کرده و راضی به‌نظر می‌رسند، این رضایت اما تا حدی توانسته اعتماد‌ها را برگرداند و بی‌اعتمادی را کاهش دهد.
حال که کمیسیون انتخابات ۲۳ عقرب را روز اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری خوانده است، تردیدی وجود ندارد که در روز معین کمیسیون به حرفش عمل کند و این یعنی یک گام به‌جلو برای تقویت نظام جمهوری اسلامی افغانستان. انتظار می‌رود که کمیسیون استقلالیت خود را حفظ کرده و در این روز نتیجه آرای واقعی مردم را اعلام کند.
قابل یادآوری‌ست که روزهای سرنوشت سازی در سپهر سیاسی افغانستان در حال سپری شدن است و شهروندان افغانستان می‌توانند در زدودن هرنوع بحران و مقابله با بحران‌سازان نقش مرکزی و اصلی را بازی کنند.

نویسنده

سید الیاس احمدی_ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا