آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

عطا محمد نور:

نخست‌وزیر تیم صلح و اعتدال هستم/ انتخابات بدون طالبان منتفی است/ ارگ کانون فساد اخلاقی است

عطا محمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی و از اعضای دسته انتخاباتی صلح و اعتدال، حکومت را متهم به تلاش برای تقلب سازمان‌یافته در انتخابات می‌کند، ارگ را مانع صلح می‌داند و تاکید می‌کند که نمی‌گذارد یک بار دیگر دیکتاتوری اشرف غنی با تقلب حاکم شود.

به گزارش خبرگزاری دید، عطا محمد نور که با طلوع‌نیوز گفت‌وگو می‌کرد، می‌گوید که روند صلح و انتخابات هردو پروسه ملی است ولی در این مقطع زمانی روند صلح اولویت دارد. او تاکید می‌کند که برگزاری انتخابات بدون توافق صلح به معنی ادامه جنگ برای پنج سال دیگر است.

عطامحمد نور:حکومت خود خوانده افغانستان و رییس جمهور پیشین به فکر دوام خود است و پنج سال دیگر می خواهد حکومت کند و این به معنی پنج سال جنگ دیگر است.

آقای نور هشدار داد که اگر انتخابات بدون حضور طالبان انجام شود، گروه طالبان چاره‌ای ندارد جز ادامه جنگ چون خود را در حاکمیت نمی‌بیند. تازمانی که طالبان به توافق نرسند انتخابات منتفی است.

آقای نور مسئول قربانی شدن روزانه به طور میانگین ۱۵۰ نظامی کشور، حکومت را دانسته و به لجاجت ارگ نسبت می‌دهد. او ابراز داشت که حکومت به فکر ادامه خود است نه روند صلح.

نشست‌های مسکو:

رییس اجرایی جمعیت اسلامی به نشست‌های مسکو نیز اشاره نموده و حاضر شدن گروه طالبان را در پشت میز مذاکره یک گام مثبت خواند.

او گفت: همین که یک گروه شورشی به منطقه گفت‌وگو روی می آورد خودش یک گام مثبت و بزرگ است در راستای صلح. طالبان به گفت‌وگو باور پیدا کرده‌اند چون می‌دانند که ورود فاتحانه شان به کابل ممکن نیست.

به باور آقای نور، در نشست مسکو روی تمام موارد بحث شد و در مذاکرات پشت درهای بسته طالبان روی همه چیز توافق کردن جز آتش بس و از همین خاطر هم سیاسیون چیزی را امضا نکردند و به نشر یک بیانیه کلی اکتفا شد.

این عضو دسته صلح و اعتدال گفت که در نشست‌های مسکو و هم در نشست با دوستان بین‌المللی و طالبان گفته است که اگر غنی، استانکزی، محب، فضلی و دیگر نزدیکان حلقه ارگ در حکومت و قدرت نباشند از کدام آدرس و کدام پشتوانه حرف خواهند زد؟ به گفته او، این را طالبان نیز به خوبی می‌دانند و طرف مذاکره حکومت را حساب نمی‌کنند.

آقای نور: در این جا مریم غنی کشته نمی‌شود، در این جا طارق غنی کشته نمی‌شود، در این جا رولا غنی به گلیم ماتم نمی‌نشیند؛ در این جا مردم و سربازان مردم کشته می‌شوند و مادران داغ دیده به گلیم غم می‌نشینند.

رییس اجرایی جمعیت اسلامی به پایگاه مردم طیف خودش نیز اشاره کرده و تاکید می‌کند که طالبان آنان را به عنوان طرف خودشان قبول دارند، غربی‌ها نتوانستند آنان را هضم کنند و با پراشوت از رستوران‌ها نیامده‌اند، به معنی این است که با مردم عجین شده‌اند و ملت با آن‌ها است.

انتخابات:

این چهره‌ سیاسی کشور انتخابات و روند صلح را دو پروسه ملی دانسته، ولی تاکید می‌کند که در مقطع کنونی اولویت با صلح است.

عطا محمد نور: اگر صلح نیاید حکومت انتخابات گندیده‌تر از گذشته برگزار می‌کند، و این برای هیچ کس پذیرفتنی نیست.

آقای نور همچنان از آمادگی حکومت برای تقلب سازمان‌یافته در انتخابات آینده ریاست جمهوری هشدار داد.

او گفت: آمادگی‌ها وجود دارد، امرخیل صندوق‌ها را آماده کرده که تقلب سازمان‌یافته به سود غنی انجام شود، ما نتیجه این نوع انتخابات را نمی‌پذیریم.

وی گفت که حکومت از هر تقرری و هر تعینی که داشته پول گرفته و دیگر کاری نمانده که برای تقلب انجام دهد.

نور: ما نمی‌گذاریم که انتخابات مثل ۲۰۱۴ گندیده شود. اگر به زور چنین شد ما نمی‌گذاریم که یک دیکتاتوری دیگر برای پنج سال بر گرده‌ها ما سوار شود ولو با همدستی با طالب شود.

گفتنی است که تب و تاب انتخابات آینده ریاست جمهوری و روند صلح این روزها به شدت داغ است، ولی هنوز معلوم نیست که توافق با طالبان زودتر حاصل می‌شود یا انتخابات زودتر برگزار می‌گردد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا