آخرین اخباراسلایدشوافغانستانجهانحقوق بشرخبر های مهمزنان

نصیر احمد فائق: تبعیض سیستماتیک، زنان را از زندگی عمومی حذف کرده است

خبرگزاری دید: نصیر احمد فائق سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل می گوید:  “تبعیض و آزار و اذیت جنسیتی نهادینه‌شده، سیستماتیک و گسترده، زنان را از زندگی عمومی حذف کرده است و منجر به حکومت آپارتاید جنسیتی در افغانستان شده است.”

کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد در حاشیه‌ی شصت‌وهشتمین اجلاس خود، روز گذشته (۲۲ حوت)  نشستی  تحت عنوان “جنایت علیه بشریت در افغانستان با نگاه جنسیتی: تقویت هماهنگی جهانی” را برای بررسی جنایت علیه بشریت در افغانستان با حضور فعالان‌ حقوق‌ زن و حقوق‌بشر در مقر سازمان ملل در نیویورک برگزار کرده است.

نصیر احمد فایق، سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل متحد در این نشست گفت که افغا‌نستان تنها کشور جهان است که در آن زنان از حق آموزش و کار محروم شده‌اند‌.

او گفت که پس از تسلط طا-لبان بر افغانستان، وضعیت حقوق‌بشر در این کشور وخیم شده‌ است و زنان و دختران با نقض شدید حقوق اساسی خود مواجه هستند.

آقای فایق گفت: “تبعیض و آزار و اذیت جنسیتی نهادینه‌شده، سیستماتیک و گسترده، زنان را از زندگی عمومی حذف کرده است و منجر به حکومت آپارتاید جنسیتی در افغانستان شده است.”

شماری از فعالان زن نیز در این نشست صحبت کردند و سیاست‌های طا-لبان در قبال زنان افغانستان را “آپارتاید جنسیتی” خواندند.

یلدا رویان، از فعالان حقوق زن اهل افغانستان در این نشست گفت که طالبان از زمان تسلط دوباره بر افغانستان، بیش از ۱۰۰ فرمان تبعیض‌آمیز علیه زنان صادر کرده‌اند.

او گفت، بر اساس «کنوانسیون آپارتاید»، سلطه‌ی سیستماتیک بر یک گروه خاص «آپارتاید» به شمار می‌رود.

خانم رویان گفت که بر اساس این تعریف، رفتار طالبان با زنان افغانستان، نوعی سلطه‌ی سیستماتیک مردان بر زنان است و منجر به «آپارتاید جنسیتی» شده است.

او گفت که “آپارتاید جنسیتی” یک‌ سیستم حکومتی است که به صورت سیستماتیک، بین زنان و مردان جدایی و تفاوت قائل می‌شود و در نهایت زنان را از زندگی عمومی حذف می‌کند.

زرقا یفتلی، دیگر فعال حقوق زن نیز در این نشست گفت که از زمان تسلط دوباره طا-لبان بر افغانستان، نقض حقوق‌‌بشری زنان، روز به روز افزایش یافته است.

او افزود که طا-لبان به صورت سیستماتیک زنان را از جامعه حذف کرده‌اند و اکنون افغا‌نستان تنها کشور جهان است که در آن دختران از دوره‌ی متوسطه به بالا حق رفتن به مکتب را ندارند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا