آخرین اخبارافغانستانایرانسیاست

نماینده ویژه ایران: به کارشناسان ایرانی اجازه بازدید از بند کجکی داده شده است

خبرگزاری دید: حسن کاظمی قمی سفیر و نماینده‌ ویژه ایران در امور افغانستان گفته که طا-لبان اجازه داده‌اند تا کارشناسان ایرانی از بند کجکی بازدید کند.


نماینده ویژه و سرپرست سفارت ایران در کابل گفت: طا-لبان اجازه داده‌اند تا کارشناسان ایرانی از بند کجکی بازدید کنند.

وی افزود: طا-لبان باید به معاهده حقابه هیرمند پایبند باشد.‌

سرپرست سفارت ایران در کابل گفت: «موافقت‌هایی که اکنون صورت گرفته که ما بتوانیم و متخصصان ما بروند منطقه را ببینند و زمینه‌سازی شود برای این‌که ان‌شاءالله این آب رها شود، خواهشم این است که امروز سیستان دچار مشکل است. جمهوری اسلامی ایران نسبت به این مسئله غافل نمی‌باشد».

نماینده ویژه ایران در امور افغانستان در ارتباط به رابطه دو کشور همسایه تصریح کرد: «ما فارغ از این‌که دو کشور همسایه هستیم با یک مرز طولانی مشترک و دارای مشترکات دینی و مذهبی یک رابطه کهن تاریخ بین دولت، حوزه تمدنی، از منظر اقتصاد و تجارت افغانستان یک بازار تجارت خوب در حوزه صادرات ماست، به‌عنوان یک بازار باید بر رویش حساب کنیم و توجه کنیم و ساختار‌ها و قوانین متناسب با توسعه روابط تجاری و اقتصادیی را باید ایجاد کنیم، در بین کشور‌هایی که ما صادر می‌کنیم جزو کشور‌های اول است، در طی سال گذشته میزان روابط تجاری دو کشور عدد ۱.۸ میلیارد دالر بود، در حالی که افغانستان بیش از ۷۰ درصد درآمدهایش که عمدتاً درآمد‌های خارجی بود از بین رفت، اما ما در بین کشور‌ها رقم اول را داریم در مسئله تجارت غفلت نکردیم».

پیش از این برخی مقامات ایران از جمله رئیس جمهور این کشور از عدم رعایت حقآبه از  سوی طا-لبان انتقاد کرده بود، اما مقامات طا-لبان بارها اعلام کردند که به حق ایران از رودخانه هلمند متعهد هستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا