آخرین اخبارافغانستانسیاست

خبرنگاران:

نهاد‌های حامی خبرنگاران مسدود شود/ کمیسیون تخطی رسانه‌ها با عضویت خبرنگاران فعال شود

خبرگزاری دید: حرکت دادخواهی خبرنگاران افغانستان رسماً لغو نهاد‌های حامی خبرنگاران و رسانه‌ها را اعلام کرده می‌گویند که منبعد اجازه نمی‌دهند کسی و یا نهادی با سرنوشت آنها بازی کنند.

نهاد‌های حامی خبرنگاران مسدود شود/ کمیسیون تخطی رسانه‌ها با عضویت خبرنگاران فعال شود

جمع کثیری از خبرنگاران افغانستان که اخیراً حرکت مدنی را تحت نام «حرکت داد خواهی خبرنگاران افغانستان» راه اندازی کرده‌اند روز چهارشنبه(۱۱ جوزا) در یک نشست خبری در کابل اعلام کردند که نهاد‌های حامی خبرنگاران و رسانه‌ها را به رسمیت نشناخته و دیگر نزد خبرنگاران مشروعیت ندارند.
این خبرنگاران نهاد‌های ملغی اعلام شده از طرف خویش را به سوء استفاده از هویت خبرنگاران متهم کرده می‌گویند طی ۲۰ سال گذشته نهاد‌های حامی رسانه‌ها میلیون‌ها دالر حق و حقوق خبرنگاران را حیف و میل کرده است.
مبین موحد یکی از خبرنگاران کشور گفت: «شما در جریان هستید که اخیراً اسنادی از سوی انجمن خبرنگاران آزاد افغانستان افشا شد که نشان می‌دهد که افراد غیر مسلکی به عنوان خبرنگار افراد زیر تهدید به نهاد‌های بین المللی معرفی شده است».
وی بیان داشت: حرکت دادخواهی خبرنگاران افغانستان با تماس‌های مکرر با انجمن خبرنگاران افغانستان خواهان روشن شدن پشت و پهلوی این قضیه شدند اما متاسفانه جواب قانع کنند از سوی این نهاد دریافت نکرده اند.
آقای موحد گفت: انتشار این اسناد نشان می‌دهد که هنوز هم نهاد‌های تحت نام حمایت از خبرنگاران از هویت خبرنگاران سو استفاده کرده و این نهاد‌ها در ۲۰ سال گذشته پول‌های هنگفت از دونر‌های کمک کننده دریافت و حیف و میل کردند.
بربنیاد سازمان گزارش‌گران بدون مرز از ۵۴۳ رسانه ۲۳۱ رسانه نشرات خویش را به دلیل مشکلات مالی متوقف کرده اند که با این وجود ۶ هزار و ۴۰۰ خبرنگار و همکار رسانه‌ای از کار بیکار شده است.
موحد می‌گوید اگرپول‌های وارد شده در ۲۰ سال گذشته حیف و میل نمی‌شد و درست مدیریت می‌شد تا ده سال دیگر رسانه‌ها به گونه‌ نورمال به فعالیت شان ادامه می‌دادند.
از سویی هم مریم هوتک از خبرنگاران گفت: زمینه‌کاری برای خبرنگاران زن محدود شده ما از نهاد‌های بین المللی و حکومت سرپرست طا-لبان می‌خواهیم که به مشکلات خبرنگاران زن رسیدگی کرده و زمینه‌های کاری را برای آن‌ها فراهم کنند.


در همین حال، مصطفی شهریار یکی دیگر از خبرنگاران گفت: خبرنگاران از کمیسیون تخطی رسانه‌های افغانستان می‌خواهند که به فعالیت شروع کند.
او افزود: رسانه‌ها و خبرنگاران بازوی توانمند برای حکومت‌ها بوده و در راستای اطلاع رسانی و ایجاد روند شفافیت برای نهادها تلاش می‌کنند بناءً خبرنگاران از حکومت سرپرست می‌خواهند که در زمینه دسترسی به اطلاعات با خبرنگاران همکاری نماید.
وی بیان داشت: روند کاری کمیسیون تخطی رسانه‌ها باعث خواهد شد که خبرنگاران با خاطر آرام به کارشان ادامه داده ازسوی دیگر سهولت برای نهادهای حکومتی خواهد شد زیرا آنها می‌توانند عمل خبرنگار متخطی را از این نهاد تعقیب و پیگیری نمایند.


محمد رقیب فیاض یکی از خبرنگاران کشور با قرائت قطعنامه حرکت داد خواهی خبرنگاران گفت: خبرنگاران قبل از اینکه این حرکت را راه اندازی نمایند به همه آدرس‌ها به نام حمایت از خبرنگاران مراجعه کرده و از آنها خواسته‌اند تا در روشنایی قانون و مقررات که خبرنگاران در آن دخیل باشند باید مشروعیت شان را از خبرنگاران اخذ کند ولی این نهاد‌ها هیچ توجهی به خواسته‌های خبرنگاران نکرده اند.
آقای فیاض گفت: حرکت دادخواهی خبرنگاران افغانستان به نهاد‌های بین‌المللی، خانواده محترم رسانه‌ها و خبرنگاران اعلام می‌دارد که دیگر نهاد‌های حامی خبرنگاران را به رسمیت نمی‌شناسند و نزد خبرنگاران مشروعیت ندارند.
او گفت: نهاد‌های حمایت از خبرنگاران از اعتبار برخوردار نیستند بناءً خبرنگاران از حکومت سرپرست حاکم و همه سازمان‌های دخیل در امور رسانه‌ها می‌خواهند که دیگر این نهاد‌ها را به عنوان نهاد حامی خبرنگاران و رسانه‌ها به رسمیت نشناسند.


گفتنی است که حدود سه ماه قبل جمع کثیری از خبرنگاران حرکت دادخواهی خبرنگاران افغانستان را به منظور جلوگیری از سوء استفاده نام خبرنگاران توسط نهاد‌های حامی خبرنگاران راه اندازی کرده اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا