آخرین اخبارافغانستانامنیت و حوادثتحلیل

نهم حوت؛ روز ملی نیروهای دفاعی و امنیتی کشور خجسته باد!

مردم یک‎صدا می‌گویند که سربازان کشور! از بیرقی که از دست شما حین شهادت در سنگر افتاده است، سربندی خواهیم ساخت تا در کشاکش مبارزه با جهل و کژفهمی‎های زمانه، عَلَمت را بر زمین ننهیم و راهت را آن گونه که در شأن توست ادامه دهیم.

نهم حوت به نام روز «سرباز» به صورت رسمی به نام نیروهای امنیتی(و دفاعی) نام نهاده شده است، استقبال عمومی از این روز و اعلام حمایت همگانی در فضای واقعی و مجازی از نیروهای امنیتی(و دفاعی) نشان می‎دهد که اعتماد لازم میان مردم و نیروهای امنیتی(و دفاعی) ایجاد شده است.


حقیقت این است که نقش مردم در تامین امنیت و تاثیر حمایت مردم از نیروهای امنیتی(ودفاعی) در ایجاد ثبات، بسیار به سزا و برجسته است؛ زیرا امنیت به معنای محیط عاری از هر گونه ترس و تهدید است و چنانچه فضایی فراهم شود که مردم از هر نوع ترسی رها شوند، امنیت به وجود آمده است.
ازاین رو، می‎توان گفت که تامین امنیت اجتماعی در گرو جلب اعتماد اجتماعی است و مسئولان و مجریان قانون باید با برخورد، تصمیم، مش و منش خود اعتماد مردم را جلب نمایند.
فضای توصیفی حاکم بر افکارعمومی در روز نیروهای امنیتی(ودفاعی) و حمایت بی‌دریغ قاطبۀ ملت از آنان، نشان می‌دهد که این مهم (جلب اعتماد اجتماعی) توسط نیروهای امنیتی و سربازان دلیر کشور محقق شده است. پولیس ملی، امنیت ملی و اردوی ملی، طی سالیان گذشته به خوبی نشان داده‌اند که توانایی و شایستگی لازم را برای دفاع از این سرزمین و حفاظت و حراست از تمامیت ارضی کشور دارند.
این امر به معنای آن است که امروزه، نیروهای امنیتی کشور با توان ملی بیش از سی میلیون جمعیت همراه هستند و کمر همت‌شان با نیروی فکری و فیزیکی هزاران شهروند افغانستان بسته شده است. این امر به معنای شکست‌ناپذیری این نیروها بوده و حمایت ملی و جهانی را در پی خواهد داشت. کما این که مشاهده شد، بسیاری از سیاست‎مداران جهانی و نهادهای بین‎المللی نیز با افکارعمومی در افغانستان همراه شده و تعهد به حمایت از نیروهای امنیتی کشور سپرده‌اند.
توییت‌های قبلی سیاست‎مداران مسئول جهانی از جمله نماینده اتحادیه اروپا، سفیران کشورهای غربی و حامیان بین‎المللی افغانستان به خوبی تصویر مثبتی را از نیت و هدف ملی مردم و فداکاری نیروهای امنیتی در فضای بین‎المللی نیز به نمایش گذاشته است.
بنابراین، نام‎گذاری این روز به نام سربازان دلیر کشور، گام بزرگ و اقدام شایسته است. ابراز احساسات مردمی نیز بیانگر این حقیقت بود که مردم نیز ‎می‎خواهند فاصلۀ میان آنان و سربازان کشور کمرنگ شده و از بین برود؛ زیرا در روز نهم حوت، هزاران نفر به صراحت می‌گویند که سربازان عزیز! ما حرمت خون‌تان را پاس می‎داریم و سنگری از علم و حلم بر پا می‎نهیم و نبردی دیگر را با پیروزی درخشانی رقم می‎زنیم تا نشان دهیم وامدار شایسته و هرچند ناچیزی برای جان عاشق شما بوده‌ایم.
مردم یک‎صدا می‌گویند که سربازان کشور! از بیرقی که از دست شما حین شهادت در سنگر افتاده است، سربندی خواهیم ساخت تا در کشاکش مبارزه با جهل و کژفهمی‎های زمانه، عَلَمت را بر زمین ننهیم و راهت را آن گونه که در شأن توست ادامه دهیم.
مردم افغانستان به عنوان ملت قدرشناس، خواهند گفت که می‎خواهیم شما را سرمشق خویش قرار داده و عَلَم وحدت و عشق و شرافت و وطن‎دوستی را بر دست گرفته و از شما سرمشق بگیریم.
انتظار می‎رود این روز در فضای افکار عمومی، به عنوان همیشه و همواره ماندگار مانده و هر روز، روز سرباز باشد تا شاهد شُکوه و شکوفایی در پرتو انسجام و همدلی و در راستای حراست از سرزمینی باشیم که همه به آن تعلق داریم و ثبات آن نیز به سود همگان است. ما این ثبات و شکوفایی را مدیون سربازان کشور هستیم و باید مدام سپاسگزار ایثارگری‎های آنان باشیم و تبلیغات پوچ و افکار اغراض آلود و اهداف آنانی را که خواب و خیال از هم پاشی نیروهای دفاعی و امنیتی قهرمان افغانستان را می‌بینند در نطفه خنثی، نکوهش و محکوم نماییم؛ زیرا قوت‌های دفاعی و امنیتی افغان، طی سال‌های پسین با ایثار و فداکاری و ریختن خون‌های پاک شان از مقدسات دینی و ارزش‌های میهنی و ملی ما در برابر تروریستان و قطاع‌الطریقان طالب و داعش دفاع و حراست نموده‌اند پس وظیفه و مسئولیت اسلامی و انسانی ما است تا از نیروهای امنیتی افغان که فرزندان مشروع وطن هستند حمایت قاطع و همه جانبه نماییم.

نویسنده

کامران کوهدامنی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا