آخرین اخبارافغانستانسیاستگزارش

نیروهای خارجی باید افغانستان را ترک کنند

علما، مشایخ و سادات در این همایش دو روزه تصمیم گرفتند که اگر به خواسته‌های مطرح شده شان که خواست مردم افغانستان است توجه نشود انتخابات آینده را تحریم کنند.


نشست بزرگ عالمان دین از نقاط مختلف کشور روی مسایل مختلف، از دو روز بدین‌سو در دارالعلوم هرات برگزار شد که امروز تصمیم‌گیری‌ها در این نشست، طی یک کنفرانس مطبوعاتی با رسانه‌ها شریک ساخته شد.
به گزارش خبرگزاری دید، نور احمد اسلام‌یار مدیر یکی از دارالعلوم‌های هرات و از فعالان در این نشست، گفت: در این نشست به تعداد ۵۰۰ تن از عالمان سرشناس از نقاط مختلف کشور شرکت کرده و روی معضلات گوناگون کشور بحث و تصمیم‌گیری‌ها صورت گرفته است.
به گفته وی، علما در این نشست حملات بالای افراد ملکی را محکوم کرده و تصریح کرد از جمله حمله اخیر کندز که بر محفل دستاربندی صورت گرفته نیز توسط علمای دین تقبیح شده است.
وی همچنان تصریح کرد: خواست ما علما از دولت این است که رضایت خانواده‌های کشته شدگان ولایت کندز گرفته شده و عاملان این حمله محکوم به مجازات گردند.
آقای اسلام‌یار، وجود نیروهای خارجی را در کشور باعث جنگ و سایر معضلات جاری در کشور می‌داند.
او گفت که علما در این نشست به این تصمیم رسیده‌اند که تا نیروهای خارجی بیرون نشوند، ملت نه به صلح می‌رسند و نه به پیشرفت.
در همین حال، سبقت‌الله مولوی‌زاده مسئول کمیسیون فقهی مجمع روحانیت افغانستان نیز، بر آمدن صلح با بیرون‌شدن خارجی‌ها در کشور تاکید کرد.
او همچنان، به صلح بین‌الافغانی باورمند بوده و ابراز کرد که نشست‌هایی که در بیرون از کشور به‌خاطر صلح با گروه‌های مخالف مسلح دولت صورت می‌گیرد، هیچ سودی ندارد و فقط فریب‌دادن ملت افغانستان است.
در ادامه، فضل‌الهادی وزین عضو اتحادیه جهانی علمای مسلمان هم چنان، حمله اخیر در کندز را محکوم کرد و افزود، حمله بالای مراکز دینی و مساجد یک نوع توهین به مقدسات مردم افغانستان است باید عاملان این نوع حملات مجازات شوند.
او، خواهان بررسی قتل‌های زنجیره‌ای علمای دین و حملات اخیر نیروهای داخلی و خارجی در کندز، فراه، ننگرهار و دیگر ولایات کشور شد.
این عالم دین همچنان گفت:«علما، مشایخ و سادات در این همایش دو روزه تصمیم گرفتند که اگر به خواسته‌های مطرح شده شان که خواست مردم افغانستان است توجه نشود انتخابات آینده را تحریم کنند.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا