آخرین اخبارافغانستانگزارش

نی: مالکان رسانه‌ها حقوق خبرنگاران را نقض می‌کنند


گزارش تحقیقی که دفتر نی( حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان) تهیه کرده است، نشان می‌دهد که حقوق و امتیازات خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای در این کشور، از سوی مالکان رسانه‌ها به گونه گسترده نقض و پای‌مال می‌شود.
به گزارش خبرگزاری دید، براساس این گزارش تحقیقی، خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای حقوق‌شان را مطابق مقرره طرز تاسیس و فعالیت رسانه‎های همگانی خصوصی به‌طور کامل دریافت نمی‎کنند.
این گزارش به اساس داده‌ها، گزارش‌های دیده‌بان رسانه‌ها، شکایت های کتبی خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای از آغاز سال ۱۳۸۱ الی ماه عقرب ۱۳۹۶ و هم‌چنان به اساس نظرسنجی‎ها تهیه شده است.
در همین حال، مسایل مربوط به حقوق و امتیازات خبرنگاران در درون سازمان‎های رسانه‌ای، مورد ارزیابی قرار گرفته و نحوه کار و عقد قرارداد ها میان رسانه‎ها و خبرنگاران – کارمندان رسانه‌ای به بررسی و ارزیابی قرار داده شده است.
از سویی‌هم، نبستن قراردادها، نپرداختن معاش به وقت معین، نداشتن حقوق بازنشسته‌گی، نداشتن رخصتی‌های قانونی، انفکاک غیرموجه، مداخله مدیران و صاحبان رسانه‌ها در مسایل کار مسلکی و چندین نقض صریح مقرره طرز تاسیس و فعالیت رسانه‌های همگانی خصوصی از موارد درشت این گزارش است که به آن اشاره شده است.
دفتر نی حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان، نقض حقوق قانونی خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای را به زیان صنعت رسانه‌ای در کشور دانسته از مالکان و مدیران رسانه‌های کشور می‌خواهد تا به این مشکل جدی و اساسی خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای رسیدگی کرده و از آسیب رسیدن بیش‌تر به آزادی بیان جلوگیری کنند.
گفتنی است که آزار و اذیت جنسی خبرنگاران زن نیز یکی دیگر از مصداق‎های بارز پای‌مال شدن حقوق خبرنگاران و کارمندان رسانه‎ای در کشور است که تاهنوز مورد بررسی از سوی دولت و نهادهای مربوطه قرار نگرفته است.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا