آخرین اخباراجتماعافغانستانسیاستگزارش

وزارت مهاجرین: از ایران بخاطر مهاجرین سپاسگزاریم/ زمینه برگشت پناهجویان فراهم است

خبرگزاری دید: وزارت مهاجرین و عودت کنندگان می‌گوید که از کشورهای ایران و پاکستان به خاطر پناهجویان افغانستانی تشکر و سپاسگزاری می‌کند و اکنون زمینه برگشت مهاجرین به افغانستان فراهم شده است.

وزارت امور مهاجرین و عودت کنند‌گان امروز سه‌شنبه ( ۳۰ جوزا) از روز جهانی پناهنده با حضور نماینده سازمان‌ ملل در کابل تجلیل کرد.

خلیل‌الرحمن حقانی سرپرست وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان گفت که سازمان‌ها و کشورهای دوست مسئولیت دارند تا به مشکلات پناهندگان افغانستانی رسیدگی کنند.

آقای حقانی افزود که در حال حاضر زمینه برگشت پناهجویان به کشور فراهم شده و در یک سال اخیر بیش از ۲ میلیون پناهنده به کشور برگشته‌ است.

وزیر مهاجرین گفت که از ایران و پاکستان به خاطر میزبانی چندین ساله شان از پناهجویان افغانستانی تشکر می‌کنیم و از آنها می‌خواهیم تا حقوق انسانی و اسلامی پناهجویان افغانستانی را تامین کنند.

وی افزود که به خاطر امنیت سرتاسری در افغانستان بیش از دو میلیون مهاجر از کشورهای همسایه دوباره به کشور برگشته‌اند و برای کمک به موضوع مهاجرین و اسکان دوباره آن‌ها کمک‌های سازمان ملل نقش اساسی دارد.

آقای حقانی افزود که ما به سازمان‌های بین‌المللی اطمینان می‌دهیم که کمک‌ها در افغانستان با شفافیت کامل توزیع می‌شود. برخی از سازمان‌ها و موسسات بین‌المللی مسایل کمک به مهاجرین را سیاسی می‌کنند در حالی مسئله مهاجرین از سیاست جدا است.

سرپرست وزارت مهاجرین و عودت کنندگان گفت که افغانستان با مشکلات فراوان روبرو است و حل کردن همه آن خیلی وقت گیر می‌باشد و وزارت مهاجرین برای حل این مشکلان پیشنهادات و انتقادات مردم را می‌پذیرد.

حقانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت که امریکا و سازمان ملل پول مردم افغانستان را آزاد کند و سازمان ملل متحد باید در تامین حقوق اولیه مهاجران افغانستان همکاری کند.

وی افزود: این وزارت تفاهم‌نامه‌های مختلف را با سازمان‌های کمک‌رسان امضا کرده است. وی از موسسات کمک کننده خواست که با هماهنگی و همکاری این وزارت کمک های شان را توزیع کنند.

از سویی هم، عبدالاحد جواد رییس امور مهاجرین افغانستان در کمپ پاکستان گفت که ما توقع داریم تا کشورهای همسایه بر اساس قوانین بین‌المللی مهاجرین حقوق مهاجران افغانستان را تامین کنند.

گفتنی است که شهروندان افغانستان بر اثر جنگ های ویرانگر در طول دهه های گذشته به کشورهای همسایه و جهان مهاجر شده اند.

نویسنده

رسول شهزاد: کابل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا