آخرین اخبارآزادی بیاناسلایدشوافغانستانجهانحقوق بشرخبر های مهمزنانسیاست

وزیر خارجه‌آلمان، طالبان را “رژیم غیر‌انسانی” خواند

خبرگزاری دید: انالنا بربوک وزیر خارجه آلمان با لحنی منتقدانه و شدید، طالبان را ” رژیم غیر انسانی” عنوان کرد و اظهار داشت که آنان ( طالبان)، آرزوی میلیون‌ها زن و دختر افغانستان را نابود نموده و حق زندگی به عنوان یک زن را از آنها سلب کرده است. وی افزوده است که زنان و دختران افغانستان عملاً زندانی هستند.

وزیر خارجه‌آلمان، طالبان را رژیم غیر‌انسانی خطاب کرد

وزیر خارجه آلمان روز گذشته ( ۲۵ اسد) با انتشار بیانیه‌ای گفته است که پس از بازگشت طالبان به قدرت، زندگی مردم افغانستان به ویژه زنان به طور کامل دگرگون شده است. به گفته وی، «طالبان با جهان‌بینی رادیکال اسلامی، حقوق انسانی زنان را به طور شدید و منظم نقض کرده‌است.»

خانم بربوک تصویری تیره از وضعیت زنان در حاکمیت طالبان به تصویر کشید که به گفته او، منجر به حذف زنان از حوزه عمومی شده‌است.
او در بیانیه‌اش گفت: «نیمی از جمعیت کشور اجازه ندارد کارهایی را انجام دهد که بخشی از زندگی عادی هر انسان است. آن‌ها نمی‌توانند کار کنند، نمی‌توانند به‌تنهایی به شفاخانه یا رستوران بروند.»
به گفته وزیر خارجه آلمان، زنان و دختران افغانستان، « اجازه ندارند در خیابان چهره خود را نشان دهند، پس از رسیدن به سن نوجوانی به مکتب بروند، و به‌عنوان زن زندگی کنند. زندگی برای بسیاری از زنان و دختران در افغانستان مانند زندگی در بازداشت خانگی است.»

آلمان و دیگر کشورهای اروپایی، شماری از مقام‌های کلیدی طالبان را به علت نقض حقوق زنان تحریم کرده‌اند.
وزیر خارجه طالبان روز چهارشنبه، ۲۴ اسد از کشورهای غربی خواست که روابط خود را با این گروه گسترش دهد. متقی به بی‌بی‌سی گفت که مسئله حقوق زنان نباید مانع به رسمیت شناختن حکومت طالبان شود.
طالبان در پاسخ به انتقاد کشورها از وضعیت حقوق زنان گفته‌است که تمام حقوق و آزادی‌های زنان افغان را در چارچوب شریعت مورد نظر این گروه تامین کرده‌است.
اعتراضات زنان به سیاست‌های تبعیض‌آمیز طالبان علیه زنان، به ویژه در ماه‌های اول سقوط دولت سابق، چالشی برای طالبان بود. در واکنش، این گروه زنان و دختران معترض را بازداشت و شکنجه کرد.
شماری از فعالان مدنی کشور می‌گویند که اعتراضات زنان در داخل و خارج از افغانستان یکی از عوامل به رسمیت شناخته نشدن حکومت طالبان است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا