آخرین اخبارجهانسیاست

وزیر خارجه پیشین آلمان: مجبور بودیم به افغانستان نیرو اعزام کنیم

خبرگزاری دید: وزیر خارجه پیشین آلمان در توضیح تحقیق پارلمانی در مورد افغانستان گفته که برلین در چارچوب ناتو گزینه‌ای جز اعزام نیرو به افغانستان نداشت.

یوشکا فیشر وزیر خارجه پیشین آلمان گفته اگر برلین از کمک به افغانستان امتناع می‌کرد، بهای غیرقابل قبولی از نظر اعتبار و حسن‌نیت در چارچوب ناتو پرداخت می‌کرد.

یوشکا فیشر وزیر خارجه سابق آلمان که در جریان حملات ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ به ایالات متحده و اشغال افغانستان در این سمت قرار داشت، در یک تحقیق پارلمانی در برلین گفته که او معتقد است دولت وقت این کشور هیچ چاره‌ای نداشت جز مشارکت در ماموریت سرنگونی حکومت طا-لبان.

فیشر در تحقیقی که «درس‌هایی از افغانستان» نامیده می‌شود، گفته است: اگر نه می‌گفتیم، ساختار امنیتی آلمان را کاملاً در هم می‌شکستیم و در هم می‌ریختیم.

فیشر یکی از چهار مقام ارشد دولتی در طول مداخله دو دهه‌ای بود که روز گذشته در بوندستاگ به این تحقیق توضیح داد.

فیشر گفته، اگر با آن‌ها (ناتو) همراه نمی‌شدیم، بهای گزافی را در اتحاد پرداخت می‌کردیم.

آلمان با اعزام ۵ هزار سرباز در طول ۲۰ سال استقرارش در افغانستان، به دومین شرکت‌کننده بزرگ نیرو در ماموریت این کشور تبدیل شد.

فیشر در رابطه به ناکامی حضور ٢٠ ساله در افغانستان افزوده که قبلاً گفته بود و هنوز هم معتقد است که افغانستان «اولین قربانی جنگ عراق» است، با این استدلال که تغییر تمرکز دولت بوش به سمت صدام حسین و بغداد به عملیات در افغانستان لطمه زد.

در پاسخ به این سوال که وضعیت کنونی افغانستان را به چه نسبت می‌دهد، با بازگشت طا-لبان به قدرت چند روز پس از خروج نیروهای ناتو از این کشور، فیشر در درجه اول به «خروج بیش از حد عجولانه» اشاره کرد.

او همچنین برلین را متهم کرد که در مورد استراتژی خروج فکر نکرده است، حتی در زمانی که شکست ماموریت آشکار بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا