آخرین اخبارسیاستمنطقه

وزیر داخله پاکستان: با طا-لبان پاکستانی مذاکره نمی‌کنیم

خبرگزاری دید: وزیر داخله پاکستان ضمن رد مذاکره با تحریک طا-لبان این کشور گفته است که پذیرفتن خواسته‌های این گروه ناممکن است.


شیخ رشید احمد وزیر داخله پاکستان روز چهارشنبه (۱۳ دلو) در نشست خبری در اسلام‌آباد گفت: «دولت در حال مذاکره با تحریک طا-لبان پاکستان غیرقانونی نیست؛ زیرا پذیرش خواسته‌های این گروه شبه نظامی غیرممکن است».
وزیر داخله پاکستان افزود: تحریک طا-لبان طی دو هفته گذشته حملات خود را در سراسر کشور افزایش داده‌است.
تحریک طا-لبان پاکستان که جنبشی جدا از طا-لبان افغانستان است، سال‌ها برای سرنگونی دولت اسلام‌آباد و استقرار یک حکومت اسلامی در آن کشور مبارزه می‌کند. در ماه دسمبر، این گروه پایان آتش‌بس یک‌ماهه با دولت را اعلام و دولت پاکستان را به نقض شرایط از جمله توافق‌ بر آزادی زندانیان و تشکیل کمیته‌های مذاکره متهم کرد.
ماه گذشته، رئیس شاخه رسانه‌ای ارتش پاکستان گفت که عملیات مسلحانه علیه این گروه از سر گرفته شده ‌است.
از سوی دیگر، سازمان ملل متحد، تحریک طا-لبان پاکستان را به عنوان یک سازمان «تروریستی» معرفی کرده‌ است.
۱۰ سرباز پاکستانی هفته گذشته در پی هدف قرار گرفتن یک پاسگاه توسط مخالفان مسلح پاکستان در بلوچستان کشته شدند. این کشور همچنین شاهد حملات مشابه علیه پرسونل پولیس در مناطق دیگر بوده‌ است. پاکستان این حملات را به تحریک طا-لبان پاکستانی نسبت داده‌ است.
گفته می‌شود که یکی از اهداف سفر اخیر معید یوسف؛ مشاور امنیت ملی پاکستان به کابل هم گفتگو درباره سرنوشت طالبان پاکستانی با طالبان افغان بوده‌است. آتش‌بس یک‌ماهه چندی پیش نیز در پی میانجی‌گری سراج‌الدین حقانی؛ رهبر شبکه حقانی و سرپرست وزارت داخله طالبان به دست آمد.
به نظر می‌رسد که طالبان افغان، تمایلی به مبارزه مسلحانه با طالبان پاکستان ندارد و این امر، موجب نارضایتی اسلام‌آباد شده‌است. طالبان افغان در عین حال، خواستار مقابله پاکستان با داعش است که گفته می‌شود از سوی حلقاتی در پاکستان حمایت می‌شود تا در افغانستان، قدرت و نفوذ پیدا کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا