آخرین اخبارافغانستانایرانسیاست

وزیر نیروی ایران خشکسالی را در افغانستان جدی خواند، اما بر حقابه کشورش تاکید کرد

خبرگزاری دید: به دنبال بازدید هیئت فنی ایرانی از مرکز آب سنجی رود هیرمند، وزیر نیروی ایران می‌گوید که خشکسالی در افغانستان جدی است.

علی‌اکبر محرابیان وزیر نیروی ایران امروز یک‌شنبه (۲۹ اسد) گفته است که بازدید کارشناسان ایرانی از ایستگاه سنجش‌ آب در دهراوود نشان داد که خشک‌سالی در افغانستان جدی است.

او همچنین گفته است که اطلاعات تکمیلی را در این مورد باید وزارت خارجه‌ آن کشور بدهد.

به نقل از ایسنا، وزیر نیروی ایران در مورد حقابه‌ آن کشور از رودخانه هلمند گفته است که «اخیراً همکاران ما بازدیدی از ایستگاه آب‌سنجی دهراوود هلمند انجام داده‌اند. این بازدید نشان داد که خشک‌سالی در افغانستان نیز جدی است».

او تأکید کرده: «اما به نسبت میزان بارشی که در کشور افغانستان شده، در منطقه‌ حوضه‌ آبریز هیرمند، ایران دارای سهم بوده و این سهم حق قانونی ما است که مطالبه می‌کنیم».

پس از تنش طولانی بین ایران و طا-لبان بر سر حقابه‌ آن کشور از رود هلمند، در ۲۱ ماه جاری خورشیدی حسن کاظمی قمی سفیر و نماینده‌ ویژه ایران در کابل از بازدید کارشناسان آن کشور از مرکز سنجش‌آب در ولسوالی دهراوود ولایت ارزگان خبر داد.

پس از آن، وزارت خارجه سرپرست بازدید هیئت ایرانی را از ایستگاه سنجش‌آب در دهراوود تأیید کرد و گفت که این هیئت سال جاری را به‌ دلیل خشک‌سالی ناشی از تغییرات اقلیمی، به تداوم سال‌های گذشته، کم‌آب‌تر از سال نرمال آبی ارزیابی کرده است.

با گذشت بیش از ۱۰ روز از بازدید این هیئت از ایستگاه سنجش‌آب در دهراوود، تاکنون گزارش رسمی آن منتشر نشده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا