آخرین اخبارافغانستانسیاستگزارش

پادرمیانی ترکیه برای بهبود روابط کابل و اسلام‌آّباد

آقای یلدریم گفت که از روابط دوجانبه افغانستان و پاکستان و از گفت‌وگوهای صلح میان دو کشور حمایت می‌کند و ترکیه به همین منظور، نشست سه جانبه میان افغانستان، پاکستان و ترکیه را در چهارچوب میکانیزم سه جانبه، میزبانی خواهد کرد.


بن علی یلدریم، نخست‌وزیر ترکیه روز گذشته به کابل آمده با محمد اشرف غنی رییس ‏جمهور و اکتر عبدالله رییس اجرایی کشور دیدار کرد.
به گزارش خبرگزاری دید، یلدریم در دیداری که با آقای عبدالله داشته است، پیشنهاد اخیر حکومت افغانستان را به طالبان یک پیشنهاد تاریخی توصیف کرده و گفته است که طالبان از این پیشنهاد تاریخی استفاده کند و با حکومت کابل صلح کند.
نخست‌وزیر ترکیه گفته که کشورش در آینده نزدیک میزبان نشستی میان رهبران افغانستان و پاکستان خواهد بود.
دعوت بن علی یلدریم از رهبران افغانستان و پاکستان، در حالی صورت گرفته است که روابط میان کابل و اسلام‌آباد در سال‌های اخیر همواره پر تنش بوده است.
حکومت افغانستان، پاکستان به خصوص سازمان استخبارات نظامی آن کشور یا ISI را به حمایت ازگروه‌های تندرو و دهشت‌افگن مستقر در آن کشور متهم کرده است، ادعایی که از سوی اسلام‌آباد همواره رد شده است.
آقای یلدریم گفت که از روابط دوجانبه افغانستان و پاکستان و از گفت‌وگوهای صلح میان دو کشور حمایت می‌کند و ترکیه به همین منظور، نشست سه جانبه میان افغانستان، پاکستان و ترکیه را در چهارچوب میکانیزم سه جانبه، میزبانی خواهد کرد.
ارگ با نشر اعلامیه‌ای گفته است که «دوجانب در مورد مسایل امنیتی، همکاری‌های اقتصادی، مبارزه مشترک با تروریزم، پروسه صلح، همکاری در بخش تعلیمات و تحصیلات عالی، مناسبات فرهنگی و تحکیم ارتباطات همه‌جانبه میان دو کشور، بحث و گفت‌وگو کردند.»
حمایت از روند صلح با طالبان
آقای یلدریم در جریان این سفر، از طرح صلح حکومت افغانستان حمایت کرد و از طالبان خواست به روند صلح بپیوندد و از فرصت به میان آمده استفاده کند. آقای یلدریم طرح صلحی را که از سوی حکومت مطرح شده است، یک فرصت تاریخی و بی‌سابقه خواند.
آقای یلدرم گفت:« ما درکنار دولت و مردم افغانستان هم‌چنان باقی خواهیم‌ماند و از پروسه صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها حمایت می‌نماییم و آماده هرنوع همکاری دراین راستا می‌باشیم.»
در همین حال، عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت افغانستان، پس از ملاقات با صدراعظم ترکیه، گفت که در ملاقات روز یکشنبه روی مسایل مختلف از جمله مسایل امنیتی صحبت شد.
رییس اجرایی کشور همچنان گفت که در مورد برگشت جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست جمهوری به کابل نیز در دیدار با صدراعظم ترکیه صحبت شده است و صحبت‌های بیشتر در این مورد مطرح خواهد شد. اما جزییات بیشتری در مورد چگونگی برگشت آقای دوستم ارایه نشده است.
اخراج پناهجویان افغان از ترکیه
صدراعظم ترکیه در حالی به افغانستان سفر کرده است که مقامات ترکیه روز شنبه اعلام کردند که به زودی حدود ۶۰۰ مهاجر افغان مقیم آن کشور را اخراج خواهد کرد.
آقای یلدریم در مورد مهاجرین غیرقانونی افغان در آن کشور ابراز نگرانی کرد. او گفت: «مهاجرت غیرقانونی موضوع تهدیدات تروریستی را نیز با خود دارد پس این یک نگرانی است.»
در سال‌های اخیر، صدها هزار افغان به خصوص جوانان به دلیل گسترش ناامنی مجبور شدند با قبول خطرات جدی از طریق قاچاقچیان انسان خود را به یکی از کشورهای اروپایی برسانند و ترکیه یکی از راه‌هایی است که پناهجویان افغان به حیث تخته خیز به یکی از کشورهای اروپایی از آن استفاده کرده‌اند.
ترکیه یگانه کشوری نیست که پناهجویان افغان را به صورت اجباری اخراج می‌کند. در حدود دو سال گذشته، شماری از کشورهای اروپایی به شمول آلمان، ناروی، هالند و برخی دیگر کشورهای اروپایی نیز صدها پناهجوی افغان را به صورت اجباری اخراج کرده‌اند.
فرامرز- دولت آبادی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا