آخرین اخباراسلایدشواقتصاد و توسعهایرانپاکستانخبر های مهم

پاکستان؛ واردات گاز از ایران را تصویب کرد

خبرگزاری دید: دولت پاکستان بعد از حدود یک دهه تعلل، طرح احداث خط لوله مرزی برای دریافت روزانه ۲۱ میلیون متر مکعب گاز از ایران را تصویب کرد. هزینه احداث این خط لوله ۱۵۸ میلیون دلار است و توسط شرکت‎‌های داخلی اسلام آباد توسعه خواهد یافت.

بر اساس مصوبه کابینه دولت پاکستان، خط لوله ۸۰ کیلومتری از مرز ایران تا بندر گوادر احداث خواهد شد تا به خط لوله انتقال سراسری گاز این کشور متصل شود.

به نقل از رادیو فردا؛ دو کشور در سال ۲۰۰۹ یک قرارداد گازی امضا کردند که بر اساس آن مقرر شد خط لوله ایران-‌پاکستان تا سال ۲۰۱۴ احداث شود و ایران از ابتدای سال ۲۰۱۵ روزانه ۲۱ میلیون متر مکعب گاز به این کشور تحویل دهد و در ازای هر روز تاخیر، پاکستان موظف به پرداخت یک میلیون دلار جریمه خواهد بود.

ایران تا سال ۲۰۱۵ خط لوله انتقال گاز را تا نزدیکی مرز پاکستان احداث کرد، اما پاکستان به‌دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران از احداث خط لوله در خاک خود خودداری کرد.

تابستان امسال رسانه‌های پاکستان گزارش دادند تهران به اسلام‌آباد هشدار داده است که خط لوله لازم برای دریافت گاز ایران باید تا پایان ماه جاری یا حمل سال جدید آماده باشد، در غیراینصورت اسلام‌آباد باید جریمه ۱۸ میلیارد دلاری پرداخت کند.

پاکستان روزانه بطور متوسط ۱۰۵ میلیون متر مکعب مصرف گاز دارد که دو سوم آن از میادین داخلی گاز و بقیه از طریق واردات گاز مایع تامین می‌شود. اما نیاز واقعی پاکستان به گاز، پنج برابر بیشتر از مصرف کنونی است.

دولت پاکستان هنوز اعلام نکرده احداث این خط لوله چه زمان به پایان خواهد رسید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا